To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Strategie konkurencji (M. Porter „SK”) Strategia konkurencji jest to podejmowanie przez firmę działań zaczepnych lub obronnych, mających na celu utrzymanie pozycji w danym sektorze, skuteczne radzenie sobie z pięcioma siłami konkurencyjnymi i uzyskanie przez firmę wyższej stopy zysku.
Można wyróżnić 3 rodzaje wewnętrznie zgodnych strategii (które można stosować indywidualnie lub w kombinacjach). Są to: wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych, zróżnicowanie i koncentracja.
RODZAJE STRATEGII: 1 Wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych Strategia ta została spopularyzowana w latach siedemdziesiątych dzięki koncepcji krzywej doświadczenia. Motywem przewodnim tej strategii jest niski koszt wytwarzania w porównaniu z konkurentami, chociaż nie można pomijać jakości, poziomu obsługi i innych zagadnień. Strategia ta wymaga agresywnego inwestowania w urządzenia produkcyjne na efektywną skalę, energicznego dążenia do obniżania kosztów przez zdobywanie doświadczenia, ścisłą kontrolę kosztów bezpośrednich i ogólnych, unikanie klientów o marginalnym znaczeniu, minimalizację kosztów w dziedzinach takich jak:. B+R, obsługa posprzedażna, reklama. Pozycja niskich kosztów broni firmę przed wszystkimi 5 siłami konkurencyjnymi, czyli:
* przed konkurencją- niskie koszty oznaczają, ze firma osiągnie zyski nawet wtedy, kiedy konkurencji utracą swoje w wyniku rywalizacji
*przed potężnymi nabywcami: którzy mogą wykorzystywać swoją siłę jedynie do obniżania cen do poziomu, który oferuje kolejny pod względem sprawności konkurent.
*przed dostawcami: gdyż zapewnia większa elastyczność przy podwyższaniu kosztów nakładów
*bariery wejścia: ekonomia skali i przewaga cenowa
*oraz przed substytutami.
Osiągnięcie pozycji niskich kosztów często wymaga wysokiego względnego udziału w rynku albo innych rodzajów przewag, np. korzystnego dostępu do źródeł surowców. Może też wymagać zaprojektowania wyrobów, których proces wytwarzania jest prosty czy rozszerzenia asortymentu pokrewnych wyrobów (w celu rozłożenia kosztów i obsłużenia wszystkich grup nabywców dla zwiększenia wolumenu sprzedaży).
2 Zróżnicowanie Strategia ta polega na zróżnicowaniu wyrobu lub usługi, na stworzeniu czegoś nowego, unikalnego. Strategia zróżnicowania nie pozwala firmie na pomijanie kosztów, ale nie są one podstawowym celem strategicznym. Sposoby zróżnicowania mogą być różne, np.: wzór wyrobu, marka, technologia, cechy wyrobu, obsługa posprzedażna czy sieć sprzedażna. Osiągnięcie zróżnicowania pozwala na uzyskiwanie wyższej od przeciętnej stopy zysku w danym sektorze. Zróżnicowanie chroni przed 5 silami konkurencyjnymi:
*przed konkurencją- ze względu na lojalność klientów wobec marki i wynikającą z niej mniejszą wrażliwość na cenę
(…)
… Co. z lat dwudziestych. Ograniczył liczbę modeli i dążył do obniżki cen przez uczenie się, które było ułatwione przez niezmienność modelu. W miarę wzrostu dochodów, wzrastały wymagania klientów i byli oni skłonni zapłacić wyższą ceną za walory takie jak: zamknięte nadwozie czy wygodę. Ford musiał ponieść olbrzymie koszty strategicznego dostosowania się, spowodowanych nieelastycznością wynikającą z poniesienia dużych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)