To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Porter. Notatka składa się z 2 stron.
M.Porter - „Strategie konkurencji” Strategia konkurencji - podejmowane przez firmę działania zaczepne lub obronne mające na celu utrzymanie pozycji w danym sektorze, skuteczne radzenie sobie z pięcioma siłami konkurencyjnymi i uzyskanie przez firmę wyższej stopy zysku.
Trzy rodzaje strategii: •Wiodąca pozycja pod względem kosztów całkowitych Zbiór funkcjonalnych zasad postępowania. Motyw przewodni: niski koszt wytwarzania w porównaniu z innymi, ale z uwzględnieniem jakości, poziomu obsługi i innych. Niższe koszty naszej firmy oznaczają, że będziemy mieć wyższe zyski nawet gdy konkurenci utracą swoje w wyniku rywalizacji.
Nabywcy mogą targować z nami cenę tylko do poziomu ceny naszego kolejnego konkurenta, jesteśmy mniej zależni od dostawców, nawet jeśli podwyższają nasze koszty, my tworzymy wysokie bariery wejścia na rynek, korzystniej mamy się my wobec substytutów niż konkurencji. Strategia przeciwdziała wszystkim 5ciu siłom konkurencyjnym.
Aby uskutecznić strategię: korzystny dostęp do surowców, ułatwienie procesu wytwarzania, może wymagać dużych nakładów inwestycyjnych (nowe technologie), agresywne ustalanie cen. Duży udział w rynku - oszczędności przy zaopatrzeniu.
Umiejętności: nakłady inwestycyjne, projektowanie technologii, nadzór nad siłą roboczą.
O rganizacja: kontrola kosztów, szczegółowe sprawozdania, strukturalizowana organizacja, zakresy odpowiedzialności.
•Ryzyko związane z wiodącą pozycją kosztową Zmiana techniczna niwecząca poprzednie inwestycje/naukę, inni też dochodzą do niskich kosztów, nie dostrzegamy potrzeb zmian w wyrobach, inflacja kosztów.
• Zróżnicowanie Poprzez: wzór wyrobu/marka/technologia/cechy wyrobu(kuchnie elektryczne)/obsługa posprzedażna/sieć sprzedażna. Zróżnicowanie chroni przed działaniem 5 sił konkurencyjnych bo klienci są lojalni i zmniejsza się ich wrażliwość na cenę. Lojalność klientów i unikalność wyrobów to bariery wejścia. Wyższe marże zmniejszają znaczenie dostawców, nabywcy nie mają tych rzeczy, więc są mniej wrażliwi na ceny. Lojalny klient oleje substytut.
Wady: rezygnacja z masowej sprzedaży, wysokie koszty (badanie rynku, reklama)
Umiejętności: marketingowe, projektowanie wyrobów, wysoka reputacja, długa tradycja;
Organizacja: koordynacja badań-opracowania wyrobów-marketingu, wysokie kwalifikacje pracowników
•Ryzyko związane ze zróżnicowaniem Gdy różnica między nami a tymi o niskich kosztach staje się zbyt duża, zmniejszenie popytu na nasze dobro (wyrafinowanie nabywców), naśladownictwo zmniejsza zróżnicowanie.
• Koncentracja Koncentracja na określonej grupie nabywców/rynku geograficznym/określonym asortymencie. Firma może sprawniej obsłużyć dany sektor niż konkurenci działający na szeroką skalę. Firma albo lepiej zaspokaja potrzeby segmentu albo obniża koszty, albo jedno i drugie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)