Strategia SWATCH AG - projekt

Nasza ocena:

5
Pobrań: 350
Wyświetleń: 1743
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strategia SWATCH AG - projekt - strona 1 Strategia SWATCH AG - projekt - strona 2 Strategia SWATCH AG - projekt - strona 3

Fragment notatki:


Strategia
SWATCH AG
Prezentacja marki Swatch. W 1931 roku powstała szwajcarska firma ASUAG (General Corporation of Swiss Horological Industries Ltd.). Była to największa korporacja zajmująca się produkcją i sprzedażą zegarków w Szwajcarii. Składała się z wielu przedsiębiorstw, włącznie ze znanymi markami, takimi jak Certina, Eterna, Rado i Longines. Drugą wielką korporacją w tej branży była firma SSIH (Swiss Watch Industry Corporation Ltd.), do której flagowych produktów należały marki Omega i Tissot. W 1983 roku doszło do fuzji ww. firm, która wynikała z bardzo słabej kondycji finansowej obu przedsiębiorstw. Pierwszego marca tego samego roku oficjalnie zadebiutowała na rynku nowa marka Swatch.
Historia i trendy. W latach pięćdziesiątych pozycja producentów szwajcarskich w branży zegarków była praktycznie niezagrożona. Ich udział w rynku światowym wynosił ponad 50%. Jednak w ciągu następnych trzydziestu lat udział ten spadł do ok. 20%. Wynikało to z faktu pojawienia się na rynku niezwykle groźnych konkurentów ze Stanów Zjednoczonych, Japonii i Hong Kongu. Pomimo wprowadzenia przez Szwajcarów w 1967 roku pierwszego elektronicznego, wyjątkowo dokładnego zegarka naręcznego, technologia ta została odstawiona na boczny tor, a producenci nadal koncentrowali się na dotychczasowo sprzedawanych zegarkach mechanicznych. Dlatego też pozycja Szwajcarii w segmencie zegarków innowacyjnych technologicznie regularnie ulegała osłabieniu, co później zmusiło producentów z tego kraju do nadrabiania luki technologicznej w stosunku do japońskich konkurentów. Niekorzystną sytuację dodatkowo pogłębił fakt umocnienia się franka szwajcarskiego w relacji do dolara amerykańskiego. USA były bowiem kluczowym odbiorcą szwajcarskich zegarków, które eksportowano w 90%.
Istotną rolę odgrywała tutaj również specyficzna struktura omawianej gałęzi przemysłu w Szwajcarii. Bardzo dużo przedsiębiorstw było zaangażowanych w proces produkcyjny pojedynczego zegarka, przemysł ten był więc rozdrobniony poziomo i pionowo. Ponadto ten sam typ zegarka mógł być oferowany pod różnymi markami pochodzącymi zrówno od producentów, dystrybutorów jak i klientów. Utrudniało to identyfikację danego produktu z konkretnym wytwórcą. System ten cechował się lokalnie skoncentrowaną infrastrukturą oraz dużą zależnością od umiejętności wysoko wykwalifikowanych rzemieślników. Z tego powodu branża ta miała ogromne kłopoty z przystosowaniem się do technologii elektronicznej, wymagającej z założenia dużych rozmiarów produkcji w celu skorzystania z efektu skali. Kluczowe sfery tworzenia wartości dodanej przesunęły się z części i montażu w kierunku dystrybucji i marketingu, gdzie przewagę mieli Japończycy. Po wprowadzeniu na rynek zegarków elektronicznych ceny zegarków mechanicznych gwałtownie spadły. Tanie produkty z Hong Kongu zalały rynek, co przyczyniło się do kryzysu szwajcarskich producentów w tej branży, i w konsekwencji do masowych zwolnień pracowników. Dotknęło to również w latach siedemdziesiątych korporację ASUAG, która miała problemy w postaci spadku zyskowności, niskiej płynności finansowej oraz wzrastającego zadłużenia długoterminowego.


(…)

…, koncentracja linii produkcyjnych),
dywersyfikacja koncentryczna (rozwój w kierunku nowych typów zegarków i gadżetów),
rozwój rynku zbytu (wejście na nowe rynki pozaeuropejskie),
reorganizacja (zmiana struktury na płaską i propartnerską; elementy lean management),
strategia lidera kosztowego (minimalizacja kosztów produkcji, ostra kontrola jakości),
stały rozwój produktu (ulepszanie oraz dbałość o markę, silna promocja),
ewidentne znamiona wprowadzenia TQM (zarządzanie przez jakość),
specjalizacja w dziedzinie sprzedaży i dystrybucji firmy Swatch AG (elementy outsourcingu),
nowatorstwo technologiczne, produkcyjne i marketingowe (nietypowa dystrybucja i nacisk na identyfikację produktu z określonymi emocjami).
Wdrażanie - zob. punkty 1.2. - 1.4.
Podsumowanie.
Firma (a początkowo marka) Swatch jest doskonałym…
…,
segment ludzi młodych w przedziale wiekowym od 18 do 30 lat,
nieskomplikowany, tani, solidny i przede wszystkim modny produkt,
agresywna i innowacyjna strategia wejścia na rynek i ekspansji.
Identyfikacja makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego.
nikły zakres dostępnych informacji dotyczących makrootoczenia w „case study”;
stosunkowo stabilna gospodarka Szwajcarii,
umocnienie się franka szwajcarskiego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz