Strategia SMAR

Nasza ocena:

3
Pobrań: 763
Wyświetleń: 2359
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strategia SMAR - strona 1 Strategia SMAR - strona 2 Strategia SMAR - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 1
Strategia SMAR (Wojciszke)
Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje - wielokrotne powtarzanie przez ten sam zespół autorów badania wskazującego jakąś prawidłowość przy celowym wprowadzaniu modyfikacji próby, metod pomiaru i zmiennych stanowiących przedmiot badania.
SMAR - cele
Wykazanie rzetelności (powtarzalności) podstawowego efektu
Sprawdzenie skuteczności manipulacji i teoretycznej trafności zastosowanych miar
Maksymalizacja trafności wewnętrznej
Maksymalizacji trafności zewnętrznej i teoretycznej
Eliminacja alternatywnych wyjaśnień
Poszukiwanie moderatorów
Poszukiwanie mediatorów
Wykazanie istnienia efektu niezależnie od miejsca badania
Probabilistyczny charakter zależności
Trzeba pamiętać, że badania wskazują zawsze na mniejszą lub większa szansę na to, ze określony efekt istnieje, ale nigdy nie dają pewności
Jakie są szanse, ze wygramy w totka? Małe ale zawsze są. Więc zawsze są szanse, że pokażemy efekt, którego tak naprawdę nie ma.
Błąd pomiaru/ błąd próby
Każdy pomiar jest obciążony błędem, bo nasze narzędzia nie są idealne a rzeczywistość jest bardzo złożona.
Błąd pomiaru - wzrost (rano i wieczorem)
Wierzymy centymetrowi, ale on też może być niedokładny
Błąd próby - do badania wybieramy tylko część populacji. To jak dobrze dobierzemy próbę wpływa na wyniki
Przykład - badania nad huśtawką emocjonalną (fear-then- relief effect) Doliński
Huśtawka emocjonalna to technika wpływu społecznego polegająca na nagłym zniknięciu źródła negatywnych emocji (strachu) co powoduje demobilizację poznawczą i uległość.
Np. przesłuchanie typu: „zły policjant-dobry policjant”
Uległość w sytuacji huśtawki emocjonalnej nie wynika ze strachu, ale z jego nagłego wycofania (ulga).
Eliminacja alternatywnych wyjaśnień
Zwykle zjawiska psychologiczne można różnie wyjaśniać. Przyczyny zjawiska mogą działać jednocześnie i mogą wyjaśniać je w kategoriach procesów emocjonalnych, poznawczych, osobowościowych, ewolucyjnych. Prowadzi to do powstania rywalizujących koncepcji wyjaśniających dane zjawisko.
Spór „natura czy kultura”
Zaobserwowano, że kobiety różnią się od mężczyzn preferencjami w wyborze partnera (Buss 1996).
Wyjaśnienie ewolucyjne: te różnice to efekt nacisków ewolucyjnych - kobiety szukają zamożnych partnerów bo wychowanie dzieci wymaga nakładów, mężczyźni szukają pięknych kobiet bo to synonim zdrowia i możliwości reprodukcyjnych
Wyjaśnienie społeczne: taki dobór wynika ze społecznych i kulturowych stereotypów płciowych


(…)

… badanie z udziałem innych osób, nieco zmienionej procedury, czy zmiennej zależnej.
Badania laboratoryjne trzeba koniecznie spróbować przenieść w inne warunki, by upewnić się, że efekt działa też poza warunkami laboratoryjnymi.
Interferencja pomiarów
Niektórzy badacze sądzą, że sprawę załatwi jeden skomplikowany eksperyment, w którym uda się „upchnąć” wszystkie możliwe zmienne i rozstrzygnąć od razu wszystkie wątpliwości.
Jest to niemożliwe, bo zachodzi interferencja pomiarów: pomiar już wykonany może zakłócać ten, który nastąpi poprzez efekt kontrastu. Im więcej mierzymy zmiennych w badaniu tym bardziej pomiar jest niedokładny.
Przyczyny:
Zmęczenie badanego
Niejasność intencji badacza dla badanego
Efekt kontrastu
Poszukiwanie moderatorów
Moderator jakiejś zależności to czynnik, który decyduje o jej występowaniu…
… o tym co się stało („aż mi serce stanęło”), o tym co mogło się stać („o matko! Mandat! I jeszcze jaki wstyd), że nie ma zasobów poznawczych by przetwarzać aktualnie dopływające informacje.
Po co szukać mediatorów i moderatorów?
Szukanie moderatorów umożliwia określenie w jakich warunkach dany efekt się pojawia a kiedy nie. Na przykład w jakich warunkach i na jakie osoby działa manipulacja oparta na zaangażowaniu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz