To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Marka to słowo, symbol, znak, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna lub ich kombinacja służąca do odróżniania towarów i usług określonego przedsiębiorstwa od towarów i usług tego samego rodzaju innych przedsiębiorstw.
Marki pełnią następujące funkcje:
funkcja identyfikacyjna
- odróżnianie produktu firmy od dóbr i usług oferowanych przez inne organizacje
- wskazywanie na korzyści funkcjonalne i emocjonalne
- podkreślanie wartości poszukiwanych przez określony segment rynku
- sugerowanie osobowości nabywcy i użytkowników produktów
- reprezentowanie określonej kultury technicznej
2 funkcja promocyjna
3 funkcja gwarancyjna
Korzyści ze stosowania marek:
Ułatwianie identyfikacji produktów
Gwarancja określonego poziomu jakości
Adresowa odpowiedzialność za towar
Orientacja konsumentów na określony poziom cen
Realizacja „automatycznej” reklamy towarów
Podwyższenie prestiżu produktów
Zmniejszenie ryzyka zakupu przez konsumenta niewłaściwego towaru
Ułatwienie segmentacji rynku
Możliwość skoordynowanej sprzedaży określonej grupy asortymentowej towarów
Ułatwienie wejścia do nowej kategorii produktów
Ułatwienie kształtowania kanałów dystrybucji
Strategie marki przedsiębiorstw produkcyjnych
Strategia marki indywidualnej lub wielu marek
Polega na oznaczaniu każdej linii lub kategorii produktów inną marką. Strategię taką stosuje np. Phillip Morris lub firma Mars Incorporated.
Stosowanie strategii wielu marek uzasadnione jest wówczas gdy produkty przedsiębiorstwa zasadniczo różnią się pod względem surowcowym, technologii wytwarzania, przeznaczenia, walorów i cech.
Z tego względu opisywane strategie stosują przede wszystkim wielkie korporacje, dysponujące szerokim asortymentem wyrobów o bardzo różnym przeznaczeniu i właściwościach.
Posługiwanie się licznymi markami to także sposób na eksponowanie nowego produktu, odwoływanie się do odmiennych motywacji zakupów lub pozyskiwanie nowej grupy konsumentów. Właśnie dlatego wiele przedsiębiorstw stosuje strategię wielu marek. Wkraczając w nowe gałęzie produkcji lub przejmując dodatkowe zakłady wytwórcze decyduje się na wprowadzenie nowych marek lub pozostawienie starych. Niektóre firmy tworzą nowe marki po prostu dlatego, że dotychczasowe nie mogą identyfikować ani promować nowych produktów. Wariant taki jest zalecany wówczas, gdy stare marki są od lat związane z jakimiś produktami, zajmując pozycję w świadomości konsumentów. Toyota stworzyła odrębną markę Lewus dla swoich luksusowych samochodów, aby uformować ich dystyngowany wizerunek, wyróżnić ich od dotychczasowych produktów. Seiko wykreowało ekskluzywną markę Lasalle, przeznaczoną dla segmentu o najwyższych dochodach.
(…)
… jest atrybutem na tyle znaczącym, iż zaczyna przeważać nad innymi cechami produktu. Największe szanse na sukces w tej strategii mają firmy o utrwalonej pozycji rynkowej i dysponujące znanymi markami.
Strategia marki handlowej:
Pierwowzory marek handlowych zostały stworzone przez sieci filialne oraz spółdzielnie handlowe pod koniec XIX wieku. Ich rozwój wynikał z chęci osłabienia hegemonii producentów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)