To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
25.d M. Straszewska: Problematyka badań nad życiem literackim zainteresowania problematyką współcześnie - 1) komplikowanie i wzbogacanie problematyki literatury w jej kontekście społecznym, 2) rozwój socjologii, 3) krytyczny stosunek do metodologii marksistowskiej;
w przeszłości - literatura - wyróżniająca się forma kulturowej aktywności;
życie literackie - dynamika procesów zachodzących w określonej społeczności, na określonym terytorium, w określonym czasie, przebiegających w relacjach społeczność-pisarze-wytwory literackie-pośrednicy i środki przekazu-odbiorcy-społeczność;
sytuacja historyczna sugeruje hierarchizację problemów (już prąd kulturowy też może sugerować);
na życie literackie składają się zjawiska niejednorodne. Badacz życia literackiego musi uchwycić dynamikę procesów;
część przedmiotu badań historii literatury mieści się w faktach pozaliterackich;
2 typy w badaniach życia literackiego - 1) ujęcie historyczne, syntetyczne. Akcenty padają na cechy wyróżniające. Badacza może najbardziej interesować literatura albo społeczność. 2) badania dotyczące wybranych elementów życia literackiego.
Fakty literackie. Ruch literacki: fakt - przekaz literacki udostępniony do odbioru. Są fakty proste i złożone (tekst + obraz na przykład). Badacz życia literackiego dokonuje selekcji faktów;
akt - nie stał się faktem, zajmuje się nimi historia literatury na przykład w ujęciach monograficznych;
ruch literacki - zwielokrotnianie, udostępnianie, krążenie faktów literackich. Ruch literacki - w centrum badań życia literackiego;
ruch wydawniczy - wynik funkcjonowania wyprodukowanych tekstów, wynik czytelniczych impulsów.
Pisarze: ważni dla życia literackiego jako członkowie społeczeństwa (światopogląd, polityka, formacja intelektualna), rola pisarza w porównaniu do innych grup, zgodność / konflikt z epoką.
Presje i hamulce działające na pisarstwo: czynniki, które dają się wyodrębnić jako siły zewnętrznego, społecznego nacisku / hamowania, wywołujące efekt pisarski lub jego brak;
to: presja wydarzeń, presja historycznego doświadczenia zbiorowego (pisarstwo okolicznościowe), zapotrzebowania czytelnicze, działanie mecenatu, postulaty od krytyków / estetyków, mody, dzieła z obcych języków, nowe odczytania dzieł dawnych;
siły hamujące - cenzura, negatywny stosunek wydawców, redaktorów, księgarzy, bibliotekarzy; organizowana opinia publiczna, akcje protestacyjne.
Czasopiśmiennictwo: podstawowe źródło przy ustalaniu kroniki wydarzeń i ich topografii;
funkcjonowanie faktów literackich w prasie - ważne ich miejsce i kształt w układzie typograficznym pisma;
(…)
… w hierarchii społecznej, zainteresowania osobą pisarza, ciekawość warsztatu;
kontakty publiczności literackiej z pisarzami (zebrania towarzyskie, kawiarnie, odczyty);
biblioteczne kompletowanie książek.
Życie literackie a teatr:
literatura dramatyczna jako konwencja pisarska;
realizacje sceniczne utworów z innych epok;
wpływ realizacji scenicznej na poczytność utworu.
1
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)