Stosunek wychowawczy, rodzaje wpływów wychowawczych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 938
Wyświetleń: 3619
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stosunek wychowawczy, rodzaje wpływów wychowawczych - strona 1 Stosunek wychowawczy, rodzaje wpływów wychowawczych - strona 2 Stosunek wychowawczy, rodzaje wpływów wychowawczych - strona 3

Fragment notatki:


S tosunek wychowawczy i rodzaje wpływów wychowawczych Większość prezentowanych w literaturze klasyfikacji stosunków społecznych daje się ułożyć według dwu przecinających się rzędnych prezentujących dwie dymensje (dwa wymiary): dominacja ↔ uleganie oraz zbliżanie ↔ oddalanie.
Takie ujęcie zakłada cztery główne typy stosunków społecznych: Dominację z zachowaniem dystansu - może zarówno budzić szacunek i posłuszeństwo, jak i nieufność oraz poczucie niższości, a nawet wrogość i opór Uleganie z zachowaniem dystansu - może budzić chęć udzielenia pomocy, lecz częściej lekceważenie, a nawet agresję Uleganie z tendencją do bliskości (kontaktu) - może wywoływać bądź chęć udzielenia pomocy, połączoną z czułością, bądź lekceważenie i odrzucenie Dominację z tendencją do bliskości (kontaktu) - może budzić akceptację, ufność oraz szacunek i posłuszeństwo
Słabość powyższego ujęcia: nie uwzględnia intencjonalności wywierania wpływu i z tym związanego zróżnicowania ról partnerów wychowawczej interakcji.
S. Baley, obok wyżej wymienionych czterech typów stosunków społecznych, wyróżnia jako odrębny tzw. czysty stosunek wychowawczy i charakteryzuje go w sposób następujący: wychowawca wykonuje na wychowanku pewne zabiegi, które mogą być niezależne od innych stosunków społecznych.
Ten sam autor podaje szereg zabiegów według niego charakterystycznych tylko dla stosunku wychowawczego. Wychowawca wyjaśnia, tłumaczy, proponuje, doradza, poleca, sugeruje, nakazuje. Jednocześnie jednak S. Baley stwierdza, że wszystkie te zabiegi odbywają się na tle innych stosunków społecznych, które łączą wychowawcę z wychowankiem. A więc w rzeczywistości nie ma czegoś takiego jak czysty stosunek wychowawczy. Specyficzny stosunek wychowawczy, wyrażający się w intencjonalnym wywieraniu względnie trwałego wpływu na drugiego człowieka, odbywa się zawsze na tle innych stosunków społecznych łączących wychowawcę z wychowankiem. Spośród różnych stosunków społecznych można wydzielić specyficzne klasy wpływów wychowawczych. Często określa się je jako metody wychowawcze. Klasyfikacja wpływów wychowawczych A. Guryckiej: Cztery klasy wpływów wychowawczych: (1) podawanie wzorów , (2) prowokację sytuacyjną , (3) trening , (4) nadawanie znaczenia . W charakterystyce każdej z klas wpływów zostały uwzględnione trzy czynniki wywieranego wpływu, zgodnie ze strukturą interakcji wychowawczej przyjmującej dwustronność reakcji. Są to czynności wychowawcy (nadawanie wpływu), czynności wychowanka (odbiór wpływu), mechanizmy psychologiczne wychowania (procesy decydujące o odbiorze wpływu).
Lp. Czynności wychowawcy

(…)

… między nim a modelem.
Na wpływy modele podatne są szczególnie osoby o dużym poczuciu zależności.
U. Bronfenbrenner i dwa rodzaje naśladownictwa: (1) „małpowanie” - pełne odtworzenie zachowania modela, i (2) modelowanie - odtwarzanie motywu - intencji, wewnętrznego przeżycia - modela przy zachowaniu pewnej odrębności zewnętrznej reakcji. Nie zawsze oddziałują na ludzi modele akceptowane społecznie. Sztuka wychowawcy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz