Stosunek administracyjno-prawny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 826
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stosunek administracyjno-prawny - strona 1

Fragment notatki:

II Stosunek administracyjno - prawny Nawiązywanie stosunków administracyjno - prawnych Przedmiot stosunku administracyjno - prawnego to działania leżące w sferze prawem określonych zadań administracyjnych objęte kompetencją jednego z podmiotów administracyjnych.
Podmioty:
organ administracyjny uprawniony do żądania określonego zachowania lub świadczenia ze strony drugiego podmiotu
osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, do której skierowany jest nakaz lub zakaz, lub, która żąda określonego zachowania się od organu administracji publicznej
Cechą charakterystyczną stosunków administracji prawnej jest ich nie równorzędność. Obowiązki lub uprawnienia administracyjne mają charakter obowiązków lub uprawnień osobistych i wygasają wraz ze śmiercią zobowiązanego lub uprawnionego z wyjątkiem zobowiązań podatkowych i roszczeń odszkodowawczych wobec skarbu państwa.
Obowiązki i uprawnienia organy administracji publicznej realizują w trzech formach: poprzez działanie
poprzez zaniechanie
poprzez znoszenie
O tym, w jakiej formie są realizowane przesądzają przepisy prawa materialnego (nie ma tu dowolności).
Sposoby nawiązywania stosunków administracyjno - prawnych: z mocy ustawy - ex lege, czyli bezpośrednio, np. z mocy ustawy nakładane są podatki, obowiązek szkolny, kodeks drogowy
poprzez akt administracyjny, czyli poprzez konkretyzację i indywidualizację obowiązku lub uprawnienia określonego w ustawie w sposób generalny i abstrakcyjny, np. zgoda na wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły, czyli przed ukończeniem 7 lat w danym roku kalendarzowym
w drodze umowy administracyjnej
w wyniku działań faktycznych np. sam fakt dopuszczenia do korzystania z gminnego urządzenia publicznego
Rodzaje stosunków administracji prawnych Materialne (Prawo administracji materialnej)
Proceduralne Stosunki administracyjne
Indywidualizacja i konkretyzacja praw i obowiązków na podstawie (wynikających) z prawa materialnego - administracyjnego
podstawą jest Kodeks Postępowania Administracyjnego
ma charakter czasowy, przejściowy
rozpoczyna się w chwili wszczęcia postępowania na wniosek zainteresowanej strony lub podjęcia czynności z urzędu i trwa do chwili wydania aktu administracyjnego
konflikt interesów
Stosunki sporno - administracyjne
podstawą są przepisy prawa dopuszczające zaskarżenie aktów administracyjnych do sądu
mają charakter czasowy (rozpoczyna się, gdy petent zaskarża akt administracyjny (wnosi skargę), kończy się na wydaniu orzeczenia przez sąd


(…)

… administracyjny (wnosi skargę), kończy się na wydaniu orzeczenia przez sąd
w tym stosunku podmioty są równorzędne
Stosunki administracyjne:
jednorazowe, krótkoterminowe (ad hoc) np. pokazanie biletu w autobusie
trwałe:
związane z prawami osobistymi np. obowiązek szkolny, służba wojskowa
stosunek służbowy urzędnika, czyli podrzędność urzędnika
zawiązane z prawami majątkowymi np. podatki, pomoc społeczna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz