Stężenia - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1568
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stężenia - wykład - strona 1 Stężenia - wykład - strona 2 Stężenia - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Stężenia
Dźwigary mostów drewnianych mają stosunkowo dużą wysokość przy małej szero­kości podparcia. Wystarczą więc małe wartości sił poziomych (wiatr, boczne uderze­nia kół taboru itd.), aby utraciły stateczność [3], [10]. Jest to szczególnie istotne w prze­krojach podporowych, które współuczestniczą w przekazywaniu sił poziomych na podporach, W tych przekrojach wymagane są szczególnie silne stężenia poprzeczne.
Drugą funkcją stężeń poprzecznych jest wciągnięcie do współpracy wszystkich dźwigarów przy niesymetrycznym ustawieniu obciążenia na szerokości jezdni (funk­cja ta dotyczy przekrojów środkowych przęsła).
W mostach leżajowych wystarczy stosować jako stężenie dylinę między belka­mi (rys. 5.12). W mostach ze wzmocnionymi belkami wielokrotnymi i złożonymi jako stężenie stosuje się najczęściej krzyż poprzeczny (rys. 5.13) lub tężniki prosto­kątne z dyli (rys. 5.14) lub okrąglaki. Czasami stężenia te stanowią podciągi lub belki poprzeczne, a przy małym odstępie dźwigarów jest to belka (lub belki) usta­wiona pionowo i ściągnięta poziomo śrubami (rys. 5.15).
W mostach belkowych tężniki stosuje się w rozstawie nie większym niż 5 m w prze­krojach podporowych.
Konstrukcja stężeń składa się z kleszczy i krzyżulców. Kleszcze są elementami pionowymi obejmującymi z obu stron każdy z dźwigarów. Ich połączenie z dźwiga­rami realizuje się za pomocą śrub. Poza dźwigarami, przymocowane są one śrubami również do elementów poprzecznych (poprzecznie i podciągów). Na podpo­rach należy je połączyć z oczepami.
Wewnętrzne kleszcze powiązane są krzyżulcami, wykonanymi z desek lub bali. Krzyżulce nie mogą być przytwierdzane do dźwigarów, poprzecznie lub podcią­gów. Muszą one współpracować wyłącznie z kleszczami. Konstrukcja taka zapo­biega unoszeniu elementów poprzecznych przy niesymetrycznym odkształceniu poziomym lub pionowym mostu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz