To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 10 Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja: • Stereotyp = schemat reprezentujący grupę osób wyodrębniony z uwagi na jakąś łatwo zauważalną cechę, określającą ich społeczną tożsamość (rasa, płeć, narodowość, religia, pochodzenie społeczne, zawód) • Uprzedzenie = negatywny (rzadziej pozytywny) stosunek (ocena/emocja) do członków jakiejś grupy utrzymywany z tego powodu, że są członkami tej grupy • Dyskryminacja = negatywne, często wrogie lub niesprawiedliwe zachowanie wobec osób stanowiących obiekt uprzedzenia, zwykle członków grupy obcej – na podstawie samej przynależności do grupy a nie indywidualnych własności człowieka Interpersonalne konsekwencje stereotypów: • Jak oceniasz przełożonego na skali ocen szkolnych od 2 do 5? • Kobieta: Kobietę: 3,8 Mężczyznę: 3,9 • Mężczyzna: Kobietę: 3,76 Mężczyznę: 3,75 Interpersonalne konsekwencje stereotypów: • Kogo wolisz mieć za bezpośredniego przełożonego – kobietę czy mężczyznę? • Kobieta: Kobietę: 20 Mężczyznę: 50 • Mężczyzna: Kobietę: 10 Mężczyznę: 60 Interpersonalne konsekwencje stereotypów: • Zagrożenie stereotypem (C. Steele) • Świadomość członków stereotypizowanej grupy, że są obiektem stereotypów obniża poziom ich funkcjonowania w dziedzinie istotnej z uwagi na stereotyp • W efekcie członkowie grup stereotypizowanych wypadają poniżej swoich możliwości Wyniki w trudnym teście zdolności werbalnych (inteligencji) jako funkcja zaktywizowania rasy (C. Steele): • Aktywizacja rasy – TAK: Biali: 9 Czarni: 4 • Aktywizacja rasy – NIE: Biali: 7 Czarni: 8 Zjawisko szklanego sufitu: • Kobiety są niedoreprezentowane na wysokich szczeblach hierarchii w biznesie czy polityce Odsetki kobiet na różnych stanowiskach akademickich w Polsce: • 1980r.: Asystenci: 39 Adiunkci: 33 Profesorowie: 11 • 1990r.: Asystenci: 42 Adiunkci: 34 Profesorowie: 15 • 2000r.: Asystenci: 48 Adiunkci: 36 Profesorowie: 19 • 2003r.: Asystenci: 48 Adiunkci: 38 Profesorowie: 20 Geneza stereotypów i uprzedzeń – źródło 1 – dziedziczenie społeczne i konformizm (przez jednostki): • Uprzedzenia i stereotypy są przejmowane od innych jako wiedza o świecie, a wiara w nie jest przejawem konformizmu wobec norm społecznych • Uczenie się stereotypów to uczenie się kultury • Nabywanie ról płciowych: role męskie i żeńskie w czytankach szkolnych
(…)
… w celach reklamowych
lub propagandowych:
•
•
•
Taśmy „samopomocowe” z nieświadomymi oddziaływaniami rzekomo poprawiającymi
samoocenę lub pamięć (autosugestia)
Niesławny eksperyment „pij coca-colę i jedz popcorn” w kinie – John Vicary w kopii filmu
„Piknik” umieścił te napisy i zanotował…
58% wzrost sprzedaży coca-coli i 18% wzrost sprzedaży popcornu (kaczka dziennikarska)
Warunkowanie instrumentalne…
… jest na podstawie koloru skóry i
włosów, rysów twarzy i innych cech fizycznych (Van Den Berghe, 1981r.)
Jak mózg reaguje na „innych”? (Wheeler, Fiske, 2005r.):
•
•
•
•
Gdy oglądamy obce osoby innej rasy dochodzi do natychmiastowej aktywacji ciała
migdałowatego (reakcja na niebezpieczeństwo) – fRMI
Ta zależność dotyczy przedstawicieli wszystkich ras
Gdy CELEM jest kategoryzacja (wiek lub płeć) aktywacja ciała migdałowatego w reakcji na
twarze przedstawicieli innej rasy
Gdy CELEM jest zadanie percepcyjne (śledzenie kropki) brak aktywacji ciała
migdałowatego
Jak kontrolować stereotypy i uprzedzenia?
•
•
•
Hipoteza kontaktu – bezpośredni kontakt redukuje uprzedzenia gdy:
Polega na współpracy i współzależności, a nie rywalizacji (np. klasa układanka)
Kontaktują się osoby o równym statusie
Kontakt jest głęboki i często…
… – poszukiwanie kozła ofiarnego (Miller, Bugelski, 1948r.):
Obóz letni dla studentów
Frustracja (zamiast spędzić wolny wieczór w kinie musieli rozwiązywać testy
psychologiczne)
Nasilenie poziomu uprzedzeń w stosunku do Japończyków i Maksykanów
Szczególnie podatne na ten mechanizm są osoby autorytarne (orientacja na hierarchię
społeczną: szacunek dla tych na górze, pogarda dla tych co na dole; etnocentryzm…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)