Stanisław Ossowski - Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzna

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1253
Wyświetleń: 3577
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stanisław Ossowski - Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzna - strona 1 Stanisław Ossowski - Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzna - strona 2

Fragment notatki:

Stanisław Ossowski „ Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzna ” 25 lutego Ossowski Stanisław (1897-1963), polski metodolog nauk społecznych, teoretyk kultury, socjolog . Profesor uniwersytetów w Łodzi i Warszawie. Studiował w Warszawie, Wilnie i na Sorbonie. Przed wojną adiunkt przy katedrze socjologii na UW . Uczestnik wojny obronnej Polski 1939.
Od października 1941 zamieszkał w Warszawie i podjął działalność konspiracyjną. 1941-1944 wykładał socjologię w konspiracyjnym UW. 1945 powołany do komisji organizacyjnej Uniwersytetu Łódzkiego, objął katedrę teorii kultury. 1947 przeniesiony na UW, objął katedrę socjologii.
1949 uczestniczył w kongresie założycielskim Międzynarodowego Towarzystwa Socjologicznego (ISA). 1957 zorganizował Polskie Towarzystwo Socjologiczne. 1959 wybrany na wiceprezesa ISA.
Główne dzieła: U podstaw estetyki (1933), Nauka o nauce (1935), Więź społeczna i dziedzictwo krwi (1939), O osobliwościach nauk społecznych (1962).
nawet najbardziej kosmopolityczne i ponadnarodowe idee wpływają na wzmożenie tendencji patriotycznych, jak choćby Wielka Rewolucja Francuska czy Komuna Paryska
hasło „ojczyzna” jest nadal bardzo aktualne, nadal kształtuję nowoczesną kulturę i postawę jednostek - nie jest jednak pojęciem geograficznym, gdyż istnieje tylko w rzeczywistości subiektywnej grup społecznych, które są wyposażone w pewne elementy kulturowe
różne pojmowanie terminu ojczyzna:
terytorium, kraj dzieciństwa, pejzaże i piękno przyrody
obrona ojczyzny - próba ochrony określonego terytorium, które się uważa za ojczyźnie przynależnie
dziedzictwo po ojcach - nie tylko terytorium, ale i państwo i wszelkie wartości kulturowe
istnieje pewna metonimia (figura stylistyczna mająca na celu zastąpienie nazwy jakiegoś przedmiotu lub zjawiska nazwą innego, pozostającego z nim w uchwytnej zależności) - używa się terminów państwo, ojczyzna i kraj, gdy tak naprawdę myśli się o narodzie
dwojako rozumieć można też termin „patriotyzm”, gdyż może on się odnosić do dwóch rodzajów ojczyzn
prywatna ojczyzna - jest czym innym dla każdego
ojczyzna ideologiczna - stosunek do niej opiera się na przekonaniu jednostki o jej uczestnictwie w pewnej zbiorowości i na przekonaniu, że jest to zbiorowość terytorialna związana z tym właśnie obszarem - w tym znaczeniu ojczyzna to ziemia mojego narodu, co akcentuję warunek konieczny uczestniczenia we wspólnocie narodowej
dwa rodzaje więzi w analizie postaw patriotycznych:
więź ideologiczna - więź z pojęciem ojczyzny
więź nawykowa - więź z surogatem ojczyzny, tym co człowiekowi najbliższe
istotny jest fakt, iż choć wszyscy nazywają ojczyznę „swoją”, nikt tak naprawdę nie ma nad nią faktycznej władzy ekonomicznej - „moja ojczyzna” jest tutaj tylko pojęciem skojarzeniowym
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz