Stan graniczny użytkowalności - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 2100
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stan graniczny użytkowalności - wykład - strona 1 Stan graniczny użytkowalności - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Stan graniczny użytkowalności
Spełnienie wymagań stanu granicznego użytkowalności ma na celu:
- zapewnienie konstrukcji trwałości w przewidywanym okresie eksploatacji,
- ograniczenie defektów wyposażenia,
- zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa ruchu i komfortu przejazdu przez obiekt mostowy.
Wymienione cele będą osiągnięte, jeżeli w obliczeniach sprawdzających wykaże się, że jest spełniony warunek (9.11) oraz, że zostały spełnione wymagania materia­łowe i konstrukcyjne zapisane w normach projektowania i warunkach technicznych wykonania.
Zawsze zakłada się, że obiekt będzie należycie utrzymywany i użytkowany zgodnie z przeznaczeniem.
Obliczenia sprawdzające, w zależności od rodzaju mostu, czy elementu, mogą dotyczyć wyznaczenia przemieszczeń i możliwości zarysowań oraz szerokości rys, naprężeń, drgań, pęknięć zmęczeniowych, a wymagania materiałowo-konstrukcyj­ne mogą dotyczyć zachowania minimalnych sztywności (wymiarów przekrojów) elementów, zastosowania odpowiednich zabezpieczeń zmniejszających zagrożenie korozją (powłok ochronnych, otulin i rozmieszczenia zbrojenia w elementach beto­nowych) czy przyjęcia odpowiednich materiałów.
Powinno się przede wszystkim zadbać o to, aby niweleta na moście była gład­ka, bez sfalowań i załamań. W tym celu należy przewidzieć podniesienie wykonaw­cze eliminujące ugięcie od obciążeń stałych, a następnie ograniczyć ugięcia i kąty obrotu wywołane obciążeniem ruchomym, aby zmniejszyć drgania, które mogą być przyczyną:
- zjawiska rezonansu i nadmiernego wzrostu naprężeń,
- przyspieszeń drgań obniżających komfort podróżujących,
- przyspieszonego niszczenia elementów wyposażenia (np. pękania nawierzchni),
- redukcji sztywności elementów wskutek postępującej degradacji wbudowanych materiałów,
- hałasu.
Z podanych względów obliczone wartości ugięć i kątów obrotu porównuje się z wartościami uznanymi za graniczne, których nie przekroczenie nie będzie miało ujemnych skutków. Graniczne wartości ugięć zależą od rodzaju materiału, z którego wykonano obiekt lub element, od systemu statycznego oraz od rodzaju mostu (dro­gowy, kolejowy, kładka). Ale są systemy konstrukcyjne szczególnie wrażliwe na drgania (np. mosty wiszące), przy projektowaniu których trzeba uwzględnić teorię 11 rzędu (dla układów nieliniowych geometrycznie) oraz mosty przewidziane dla pojazdów poruszających się z dużą prędkością (mosty kolejowe gdy projektowana prędkość przekracza 160 km/h), wymagające sprawdzenia nie tylko ugięć i kątów obrotu, ale również analizy dynamicznej w celu sprawdzenia:
- rodzaju i postaci drgań własnych i wymuszonych,
- częstotliwości amplitud i przyspieszeń drgań, ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz