To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stan graniczny użytkowalności
Spełnienie wymagań stanu granicznego użytkowalności ma na celu:
- zapewnienie konstrukcji trwałości w przewidywanym okresie eksploatacji,
- ograniczenie defektów wyposażenia,
- zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa ruchu i komfortu przejazdu przez obiekt mostowy.
Wymienione cele będą osiągnięte, jeżeli w obliczeniach sprawdzających wykaże się, że jest spełniony warunek (9.11) oraz, że zostały spełnione wymagania materiałowe i konstrukcyjne zapisane w normach projektowania i warunkach technicznych wykonania.
Zawsze zakłada się, że obiekt będzie należycie utrzymywany i użytkowany zgodnie z przeznaczeniem.
Obliczenia sprawdzające, w zależności od rodzaju mostu, czy elementu, mogą dotyczyć wyznaczenia przemieszczeń i możliwości zarysowań oraz szerokości rys, naprężeń, drgań, pęknięć zmęczeniowych, a wymagania materiałowo-konstrukcyjne mogą dotyczyć zachowania minimalnych sztywności (wymiarów przekrojów) elementów, zastosowania odpowiednich zabezpieczeń zmniejszających zagrożenie korozją (powłok ochronnych, otulin i rozmieszczenia zbrojenia w elementach betonowych) czy przyjęcia odpowiednich materiałów.
Powinno się przede wszystkim zadbać o to, aby niweleta na moście była gładka, bez sfalowań i załamań. W tym celu należy przewidzieć podniesienie wykonawcze eliminujące ugięcie od obciążeń stałych, a następnie ograniczyć ugięcia i kąty obrotu wywołane obciążeniem ruchomym, aby zmniejszyć drgania, które mogą być przyczyną:
- zjawiska rezonansu i nadmiernego wzrostu naprężeń,
- przyspieszeń drgań obniżających komfort podróżujących,
- przyspieszonego niszczenia elementów wyposażenia (np. pękania nawierzchni),
- redukcji sztywności elementów wskutek postępującej degradacji wbudowanych materiałów,
- hałasu.
Z podanych względów obliczone wartości ugięć i kątów obrotu porównuje się z wartościami uznanymi za graniczne, których nie przekroczenie nie będzie miało ujemnych skutków. Graniczne wartości ugięć zależą od rodzaju materiału, z którego wykonano obiekt lub element, od systemu statycznego oraz od rodzaju mostu (drogowy, kolejowy, kładka). Ale są systemy konstrukcyjne szczególnie wrażliwe na drgania (np. mosty wiszące), przy projektowaniu których trzeba uwzględnić teorię 11 rzędu (dla układów nieliniowych geometrycznie) oraz mosty przewidziane dla pojazdów poruszających się z dużą prędkością (mosty kolejowe gdy projektowana prędkość przekracza 160 km/h), wymagające sprawdzenia nie tylko ugięć i kątów obrotu, ale również analizy dynamicznej w celu sprawdzenia:
- rodzaju i postaci drgań własnych i wymuszonych,
- częstotliwości amplitud i przyspieszeń drgań,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)