To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stal
O trwałości stali decyduje przede wszystkim odporność na korozję. Trwałość stali zbrojeniowej i sprężającej zapewnia przede wszystkim odpowiednia otulina betonu i materiały iniekcyjne wypełniające kanały kablowe czy rury osłonowe. W uzasad nionych przypadkach stosuje się dodatkowe zabezpieczenia powłokami galwanicznymi lub z tworzyw sztucznych, ściśle przylegającymi do drutów czy prętów.
Również ze względów na trwałość ogranicza się minimalne średnice prętów zbrojeniowych (6 mm), drutów sprężających (4 mm) i prętów sprężających (15 mm). Od stali sprężającej żąda się ponadto zwiększonej odporności na tzw. korozję naprężeniową.
Trwałość stali konstrukcyjnej zapewniają przede wszystkim powłoki ochronne malarskie czy metalizacyjne. Podwyższenie strukturalnej odporności na korozję stali uzyskuje się natomiast poprzez dodatek miedzi, a także chromu, niklu, molibdenu, (w stalach stopowych), ale tylko stosując stale trudno rdzewiejące można zaniechać stosowania powłok ochronnych. Stosowanie tej stali nie jest jednak dopuszczalne w regionach silnie uprzemysłowionych (skażenie środowiska agresywnymi związkami chemicznymi) oraz o dużej wilgotności (np. obszar nadmorski). Wtedy nie wytworzy się warstwa zaporowa z produktów korozji hamująca dalszy jej przebieg. Na rysunku 2.6 podano przebieg korozji w czasie (przyrost grubości warstwy skorodowanej) dla stali zwykłych i stali trudno rdzewiejącej.
Z punktu widzenia trwałości mostów należy również zwrócić uwagę na to, aby w przypadku łączenia różnych gatunków stali ograniczyć różnice potencjałów elektrochemicznych. Podobnie odpowiednio dobrane powinny być materiały spawalnicze w połączeniach.
Na przydatność stali konstrukcyjnych do budowy mostów przede wszystkim mają wpływ właściwości fizyczne i mechaniczne, które zależą od procesów technologicznych, składu chemicznego, obróbki cieplnej i mechanicznej. Na własności mechaniczne największy wpływ ma zawartość węgla. Na rysunku 2.7 podano zmiany wytrzymałości, wydłużalności granicy plastyczności i udamości w zależności od zawartości węgla. Ważne są również stopień odtlenienia stali (usunięcia tlenku żelaza) w celu usunięcia wad spowodowanych obecnością tlenu oraz struktura stali związana z jej obróbką cieplną mającą wpływ na kruchość, twardość i wytrzymałość zmęczeniową. A zatem do budowy mostów przede wszystkim nadaje się stal konstrukcyjna uspokojona o dużej czystości (ograniczonej zawartości siarki i fosforu -łącznie poniżej 0,7%) i małej zawartości węgla poprawiającej plastyczność i spa-walność. Miarą spawalności jest równoważnik węgla:
którego wartość dla stali spawalnych nie powinna przekroczyć 0,48. Stosowane są przede wszystkim stale niskowęglowe o zawartości C ^ 0,25% oraz stale niskostopo-we o zawartości składników nie większej od 1,5% poprawiające właściwości stali.
(…)
… przez Eurokod [3 część 2 Mosty stalowe], mają charakterystyczną granicę plastyczności w przedziale od 235 MPa do 460 MPa w zależności od klasy stali (oznaczenia) dla podstawowej grubości do 40 mm. Stale te charakteryzują się odpowiednią plastycznością (ciągliwością), której miarą jest warunek, aby:
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)