4
SYSTEMY MEDIALNE W EUROPIE ZACHODNIEJ, MODEL PÓŁNOCNOŚRODKOWOEUROPEJSKI LUB DEMOKRATYCZNEGO KORPORACJONIZMU TRZY MODELE MEDIÓW I POLITYKI
Daniel Hallin, Paolo Mancini:
Model północno-środkowoeuropejski lub lub demokratycznego korporacjonizmu
Model śródziemnomorski lub spolaryzowanego pluralizmu model północnoatlantycki lub liberalny
4 WYMIARY ANALIZY PORÓWNAWCZEJ MEDIÓW
struktura rynku medialnego: rozwój prasy masowej ; nastąpił bardzo wcześnie bo już w XIX wieku
paralelizm polityczny pokazuje w jakim stopniu różne sytuacje znajdują odzwierciedlenie w systemie mediów, dzienniki np. włoskie od wielu lat związane są z różnymi opcjami politycznymi, w Polsce różnie
rozwój profesjonalizmu dziennikarskiego - nie jest związany z wykształceniem, w niektórych krajach inna ścieżka rozwoju dziennikarzy niż innych dziedzin
charakter i rola państwa, np. USA się wycofuje
KONKTEKST POLITYCZNY SYSTEMÓW MEDIALNYCH
rola państwa ; państwo odgrywa dużą rolę, jest instytucją, która w niektórych kontekstach kulturowych widziana jest jako bardzo ważny gracz, media publiczne w Polsce formalnie należą do państwa
demokracja konsensualna a większościowa, pluralizm jednostkowy a organizacyjny, USA jednostki reprezentują odmienne interesy i dochodzi do negocjacji dotyczącymi jednostek, a organizacyjny jest charakterystyczny np. dla Niemiec, interes społeczny realizowany jest przez instytucje, ciało kontrolne w Niemczech organem kontrolnym powołuje się z różnych segmentów SPOŁECZNYCH A NIE POLITYCZNYCH
władza racjonalno- legalna a klientelizm . Klientelizm pewna forma powiązań nieformalnych, które wiąże się z pozycją osób, które miały dostęp do informacji, tzw patroni. Pluralizm umiarkowany lub spolaryzowany korzenie historyczne TEORIA ZRÓŻNICOWANIA
media pojawiają się jako autonomiczna sfera w społeczeństwach zachodnich w wyniku procesu zróżnicowania- oddzielenia się sfery mediów od instytucji społecznych, grup politycznych, państwa, religii, itd.
jeszcze większa autonomia dziennikarska
MODEL POŁNOCNO-ŚRODKOWOEUROPEJSKI LUB DEMOKRATYCZNEGO KORPORACJONIZMU
Dania, Finlandia, Niemcy, Holandia, Norwegia, Szwecja, Szwajcaria
cechy:
1. wysoki nakład prasy drukowanej oraz stosunkowo wczesny rozwój prasy masowej
2. segmenty krajobrazu prasowego odzwierciedlają silne związki z kościołami, ruchami politycznymi i światopoglądowymi
3. system nadawczy stanowi przedmiot polityki regulacyjnej państwa, ale korzysta ze znacznej autonomii i prawnie zagwarantowanej niezależności.
(…)
… 434.000 431.421 417.000
FAZ 408.000 360.915 365.000
DIE WELT 250.000 275.399 NIEMIECKIE KONCERNY Bartelsmann: Claudia, Naj, National Geographic, Glamour. Gigant europejski składa się z RTL, Gruner+Jahr
WAZ (grupa Westdeutsche Allgemeine Zeitung) Axel Springer: np. Bild, Die Welt, 25 magazynów, , Hiszpania, Szwajcaria, Polska: Fakt, Dziennik, Newsweek, Olivia, Węgry
największe trzy koncerny co do dochodu…
… autonomii dziennikarskiej
NAJNOWSZE TRENDY
spada liczba dziennikarzy zatrudnionych w prasie jak i TV
zintegrowane redakcje - sukces prasy on-line? Spiegel online
alternatywne formy własności (Spiegel, FAZ, Die Tageszeitung, Deutsche Presse Agentur)
nowe przedmioty prasowe np. Bildblog - krytyka medialna MODEL ŚRÓDZIEMNOMORSKI LUB SPOLARYZOWANEGO PLURALIZMU. MODEL PÓŁNOCNOATLANTYCKI
model 1. : Hiszpania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)