Systemy medialne - wprowadzenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 336
Wyświetleń: 1337
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy medialne -  wprowadzenie - strona 1

Fragment notatki:

SYSTEM - zbiór elementów pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach skoordynowany wewnętrzne i mający określoną strukturę układ wielu elementów i całokształt zasad organizacji norm prawnych i reguł onowiazujacych w sferze danej aktywności medialnej.
MODELE:
 1 - liberalny - (północnoatlantycki) - USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia, Australia  2 - demokratycznego korporacjonizmu - (północno - środkowoeuropejska) - Niemcy, kraje skandynawskie, Holandia, Polska  3 - spolaryzowanego pluralizmu - (śródziemnomorski) - Włochy, Gruzja, Hiszpania, Portugalia + Cypr  4 - państwowo - korporacyjny - (mieszany) - Rosja, Ukraina  5 - autorytarny - (nakazowy) - Kuba, Korea Północna, ChRL, Białoruś ZMIENNE: stosunek państwa do mediów, pozycja społeczno - polityczna mediów i dziennikarzy, stopień ingerencji mediów w partie polityczne i odwrotnie.
USA - znikome zainteresowanie dla mediów publicznych
WIELKA BRYTANIA - odwrotnie: ojczyzna mediów publicznych, silna pozycja mediów (IV władza), znikomy paralelizm, prawie nie ma prasy politycznej - wypadek - ,,Morning Star" Ad. Kropeczki:
 2 - większa ingerencja państwa, występowanie pozycji mediów, niski paralelizm  3 - brutalna ingerencja państwa, silna pozycja mediów i dziennikarzy, relatywnie wysoki poziom paralelizmu politycznego  4 - głownie państwa postradzieckie; bardzo duża ingerencja państwa, dość wysoki poziom mediów (chociaż media drukowane tracą na znaczeniu) NARODOWE SYSTEMY MEDIALNE:
 1. System brytyjski - od XVII wieku  Lata 20.- prasa: szybko zaczęła dzielić się na gazety codzienne i czasopisma  Rożne funkcje - informowanie a edukacja i rozrywka (segmentacja rynku)  XIX - podział prasy na poważną i sensacyjną (pózniej niż w innych państwach) - różni czytelnicy i nakłady Pojawiają się agencje informacyjne:
 Reuters - (1851rok) - zbieranie, kupowanie i odsprzedawanie informacji  Rok 68 - Press Association  XIX/XX - Radiofonia  Od 1920 roku - 2RO - (1sza stacja) - zaczęli od działalności rozrywkowej  Ustawowy zakaz podawanie informacji przez radio do 1900.  1922 - British Broadcasting Company LTD (instytucjonalizacja)  1928 - British Broadcasting Corporation (instytucjonalizacja) OJCZYZNA PRASY:
 Niderlandy  Włochy  Niemcy Były tam sprzyjające warunki.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz