SYSTEMY MEDIALNE W EUROPIE
02.10.2012
SYSTEM - zbiór elementów pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach skoordynowany wewnętrzne i mający określoną strukturę układ wielu elementów i całokształt zasad organizacji norm prawnych i reguł onowiazujacych w sferze danej aktywności medialnej.
MODELE:
1 - liberalny - (północnoatlantycki) - USA, Kanada, Wielka Brytania, Irlandia, Australia 2 - demokratycznego korporacjonizmu - (północno - środkowoeuropejska) - Niemcy, kraje skandynawskie, Holandia, Polska 3 - spolaryzowanego pluralizmu - (śródziemnomorski) - Włochy, Gruzja, Hiszpania, Portugalia + Cypr 4 - państwowo - korporacyjny - (mieszany) - Rosja, Ukraina 5 - autorytarny - (nakazowy) - Kuba, Korea Północna, ChRL, Białoruś ZMIENNE: stosunek państwa do mediów, pozycja społeczno - polityczna mediów i dziennikarzy, stopień ingerencji mediów w partie polityczne i odwrotnie.
USA - znikome zainteresowanie dla mediów publicznych
WIELKA BRYTANIA - odwrotnie: ojczyzna mediów publicznych, silna pozycja mediów (IV władza), znikomy paralelizm, prawie nie ma prasy politycznej - wypadek - ,,Morning Star" Ad. Kropeczki:
2 - większa ingerencja państwa, występowanie pozycji mediów, niski paralelizm 3 - brutalna ingerencja państwa, silna pozycja mediów i dziennikarzy, relatywnie wysoki poziom paralelizmu politycznego 4 - głownie państwa postradzieckie; bardzo duża ingerencja państwa, dość wysoki poziom mediów (chociaż media drukowane tracą na znaczeniu) NARODOWE SYSTEMY MEDIALNE:
1. System brytyjski - od XVII wieku Lata 20.- prasa: szybko zaczęła dzielić się na gazety codzienne i czasopisma Rożne funkcje - informowanie a edukacja i rozrywka (segmentacja rynku) XIX - podział prasy na poważną i sensacyjną (pózniej niż w innych państwach) - różni czytelnicy i nakłady Pojawiają się agencje informacyjne:
Reuters - (1851rok) - zbieranie, kupowanie i odsprzedawanie informacji Rok 68 - Press Association XIX/XX - Radiofonia Od 1920 roku - 2RO - (1sza stacja) - zaczęli od działalności rozrywkowej Ustawowy zakaz podawanie informacji przez radio do 1900. 1922 - British Broadcasting Company LTD (instytucjonalizacja) 1928 - British Broadcasting Corporation (instytucjonalizacja) OJCZYZNA PRASY:
Niderlandy Włochy Niemcy Były tam sprzyjające warunki.
09.10.2012
Narodziny i rozwój mediów brytyjskich
(…)
… ,,New York Herald"
1883 - masowa prasa codzienna - ,,Berliner - Lokal Anzeiger"
1881 - pierwsze fotografie w prasie niemieckiej
Od końca XIX wieku - koncentracja prasy, np. Grupa prasowa Adolfa Mossego....
1849 - biuro informacyjne Wolfa (Bernharda) - II w Europie, przed Reuterem
1894 - Związek Niemiecki Wydawców Prasy (Lipsk)
Republika Weimarska (1918 - 1933) - jeden z najbardziej rozwiniętych…
… społeczna), media jako forum debaty publicznej (państwa nordyckie, Niemcy) Wpływ mediów na politykę o vice versa. Wpływ mediów na kulturę i vice versa Ekonomia. System medialny w rynek medialny Konkurencja nie tylko o widza ale też o reklamy Koncentracja własności w coraz większych grupach Wpływ organizacji międzynarodowych (np UE) 3 MODELE MIEDIÓW I POLITYKI (trójkąt równoboczny): 1) Włochy…
… Ludowy" Media nadzorowało Ministerstwo ds. Propagandy (Goebbels) OKUPACJA ALIANCKA:
Amerykanie regulują sprawy mediów masowych i życia kulturalnego, sytuacja tzw STANU ZEROWEGO (denazyfikacja '44) Próbowano zaszczepić nowe, zdenazyfikowane media.
,,Die Welt" - 1946 - strefa brytyjska
Silnie wspierano rozwój prasy lokalnej
Wielka Brytania chciała powiązać prasę z partiami politycznymi - nie udało…
… Od 1991 do 1994 roku radykalne niszczenie wszystkiego, co radzieckie: gazet, mediów, większość pracowników wyrzucono Do 1994 roku, koncentracja mediów z kapitałem zagranicznym. Estonia nie miała pieniędzy, więc zapraszała kraje skandynawskie (wzorce krajów skandynawskich) GAZETY: tabloid, gazeta poważna, jedna ekonomiczna Mało gazet rosyjskojęzycznych. Nakład w Estonii większy niż w Estonii…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)