Środki ochrony tymczasowej, skutek prawny umów międzynarodowych zawieranych przez Unię Europejską

Nasza ocena:

4
Pobrań: 42
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Środki ochrony tymczasowej, skutek prawny umów międzynarodowych zawieranych przez Unię Europejską  - strona 1

Fragment notatki:

Zasada autonomii proceduralnej
Jedną z cech porządku prawnego Unii Europejskiej jest to, że kompetencje powierzone Unii przez państwa członkowskie obejmują przed wszystkim kompetencje do stanowienia prawa. Stosowanie tego prawa odbywa się w prawie krajowym. W momencie, kiedy dochodzi do podnoszenia roszczeń opartych na prawie Unii Europejskiej najczęściej nie ma procedur dochodzenia tych roszczeń określonych w prawie Unii. Wtedy działa zasada autonomii proceduralnej, która mówi, że jak nie ma procedury unijnej, to państwa członkowskie są uprawnione do przyjęcia własnych warunków proceduralnych i materialnych dochodzenia roszczeń opartych na prawie Unii.
Ta zasada autonomii proceduralnej, co pokazuje orzeczenie w sprawie Traghetti nie ma charakteru bezwzględnego i jest ograniczona dwoma innymi zasadami, a mianowicie:
zasadą niedyskryminacji (ekwiwalencji, równoważności) - mówi, że warunki proceduralne dochodzenia roszczeń opartych na prawie Unii nie mogą być mniej korzystne, które są przewidziane dla podobnych roszczeń opartych na prawie krajowym; były np. takie sprawy dotyczące zasady niedyskryminacji ze względu na płeć w stosunkach pracy; kiedy okazało się, że np. okres przedawnienia ogólny dla roszczeń pracowniczych wynosi 5 lat, a dla roszczeń wynikających z zasady niedyskryminacji 3 lata, to jest właśnie rozwiązanie proceduralne sprzeczne z zasadą ekwiwalencji, ponieważ ten termin był krótszy dla roszczeń, które oparte były na prawie Unii Europejskiej;
zasadą efektywności - nie wystarczy, że stosujemy takie same wymogi materialne i proceduralne dla roszczeń krajowych i dla roszczeń opartych na prawie Unii, ale te warunki przewidziane dla roszczeń unijnych nie mogą prowadzić do uniemożliwienia lub nadmiernie utrudniać wykonywania w praktyce praw uzyskanych przez jednostki na mocy prawa Unii.
To jest właśnie przykład Traghetti. Były to ogólne przepisy dotyczące odpowiedzialności państwa za szkody wyrządzone przez sąd ostatniej instancji, ale były to warunki powodujące w praktyce to, że wniesienie roszczenia odszkodowawczego opartego na zarzucie naruszenia prawa Unii było praktycznie niemożliwe. Z tego względu Trybunał uznał je za absolutnie niedopuszczalne.
Trybunał w innym orzeczeniu, które dotyczyło zwrotu nienależnie pobranych opłat. W prawie włoskim było takie postanowienie, które mówiło, że przedsiębiorstwa mogą dochodzić zwrotu nienależnie od nich pobranych opłat i podatków, ale pod warunkiem, że będą w stanie wykazać na podstawie dowodu z dokumentu, że te opłaty nie zostały przerzucone na ich klientów. To powodowało, że odzyskanie opłat związane z naruszeniem prawa było praktycznie niemożliwe. Kiedy doszło do pytania prejudycjalnego do Trybunału, Trybunał mówi, iż nie ma znaczenia, że to jest ogólna zasada mająca zastosowanie do wszystkich opłat. To jest zasada, która w praktyce potwornie utrudnia, o ile nie uniemożliwia, dochodzenia jakichkolwiek roszczeń o zwrot opłat. Dlatego w świetle prawa Unii Europejskiej jest niedopuszczalna, nie wolno jej stosować.


(…)

… w wykonaniu decyzji Rady Bezpieczeństwa. W prawie międzynarodowym nie ma hierarchiczności norm, natomiast jest hierarchiczność zobowiązań. Wynika ona z art. 103 Karty Narodów Zjednoczonych. Żadne zobowiązania nie mogą mieć pierwszeństwa przed zobowiązaniami wynikającymi z Karty. Jednym z zobowiązań wynikającym z Karty jest obowiązek wykonywania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ przyjmowanych na podstawie…
… do rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ, a później do rozporządzenia Unii Europejskiej, był osobą, której zamrożono fundusze. Zamrożenie funduszy oznacza, że ten pan z dnia na dzień został bez żadnych środków. Pan Kadi skarży to rozporządzenie twierdząc, że to rozporządzenie zostało przyjęte z naruszeniem prawa i narusza jego prawa podstawowe. Ponieważ zostało przyjęte w sposób arbitralny, nie było prowadzone…
… wielostronnych. Takim klasycznym przykładem umowy wielostronnej, której Trybunał Sprawiedliwości konsekwentnie odmawia bezpośredniej skuteczności są porozumienia Światowej Organizacji Handlu, w tym GAAT. Trybunał Sprawiedliwości uznaje, że porozumienie GATT stało się częścią prawa Unii Europejskiej, chociaż jest w stosunku do Unii Europejskiej wcześniejsze, to doszło jednak do przeniesienia kompetencji z państw…
…. Refleksja sądu brytyjskiego bierze się stąd, że tego typu środek tymczasowy jest znany prawu brytyjskiemu, ale tylko i wyłącznie w odniesieniu do aktów administracyjnych. Można zawiesić jako środek tymczasowy stosowanie aktu administracyjnego. Z samej struktury common law i podziału władzy wywodzi się zasada, która jest jedną z zasad konstytucyjnych prawa brytyjskiego, że sądy nie mają prawa zawieszać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz