Środki dydaktyczne - funkcje i podział

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 2520
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Środki dydaktyczne - funkcje i podział  - strona 1

Fragment notatki:


7. ŚRODKI DYDAKTYCZNE To przedmioty materialne, które dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk, ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości, dzięki czemu usprawniają proces nauczania - uczenia się, a przez to wpływają korzystnie na jego efekty końcowe
FUNKCJE ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH: POZNAWCZA - służą bezpośredniemu poznaniu przez uczniów określonych fragmentów rzeczywistości (rzeczy, zjawisk i procesów) KSZTAŁCĄCA (WSPOMAGAJACA MYŚLENIE) - ułatwia syntezę, analizę, porównywanie poznawanych rzeczy i zjawisk oraz formułowanie określonych uogólnień, w tym pojęć, będących podstawowym składnikiem naszej wiedzy o rzeczywistości (rozwijania zdolności poznawczych oraz uczuć i woli dzieci i młodzieży) DYDAKTYCZNA - zastępują lub uzupełniają czynności dydaktyczne nauczyciela (zaprogramowane teksty, nagrane na video wykłady itp.)
PODSUMOWANIE FUNKCJI:
zaznajomienie uczniów z nowym materiałem utrwalenie materiału, kontrola i ocena stopnia jego opanowania
stosowanie zdobytych wiadomości i umiejętności ich zastosowanie w praktyce
PODZIAŁ ŚRODKÓW KSZTAŁCENIA: Wzrokowe (przedmioty naturalne, maszyny, narzędzia, preparaty, modele, obrazy ruchome i nieruchome, barwne i czarno-białe, schematy, symbole, teksty drukowane, pisane, diagramy…) Słuchowe (płyty gramofonowe, taśmy magnetofonowe wraz z urządzeniami umożliwiającymi posługiwanie się nimi, aparaty radiowe, instrumenty muzyczne) Wzrokowo-słuchowe (aparaty telewizyjne, projektory filmowe, kasety video) Częściowo automatyzujące proces nauczania - uczenia się (podręczniki programowane, maszyny dydaktyczne- przekazują informacje i wymagają odp. na pytania, podają wyniki, dostosowują tempo przyswajania wiadomości do potrzeb i zdolności, laboratoria językowe) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz