ŚREDNIE DZIECIŃSTWO - wiek przejściowy Zmiana środowiska - wyjście z domu;
Zmiana form działania - z działań dostosowanych do względnie niezmiennych, konkretnych i fizycznych warunków do zmieniającej się sytuacji społeczno-kulturowej. Zmiana sposobu działania -od działania spontanicznego do reaktywnego.
Od relacji z rodzicami do relacji z rówieśnikami.
Kształtuje się struktura Ja.
Zmiany w formie i częstotliwości napadów agresji
Początki uczuć społecznych
LOKOMOCJA doskonalenie biegania,
skakanie na dwóch nogach,
skakanie i stanie na 1 nodze w miejscu,
skakanie na 1 nodze do przodu,
kucanie i wstawanie bez trzymania,
kopanie piłki z rozbiegu,
wspinanie się na drabinkę, płoty, drzewa,
przejście „stopkami” po linii, bez utraty równowagi,
„głód ruchu”.
MANIPULACJA do 5-5,6 lat : doskonalenie czynności samoobsługowych, zabawy konstrukcyjne z różnych materiałów,lepienie z plasteliny, malowanie farbami,rysowanie prostych postaci ludzkich rysowanie figur: □,△,+,x; 5,6-6 lat : wycinanie prostych kształtów, rysowanie rombu i elementów literopodobnych, wiązanie kokardki, próby odwzorowywania liter drukowanych, rysunki tematyczne. 6,5-7 latek powinien: prawidłowo trzymać ołówek,
rysować na podany temat,
rysować proste figury i elementy literopodobne,
wycinać po prostej i owalu,
wiązać kokardkę,
budować bogate konstrukcje,
mieć opanowane czynności samoobsługowe. UWAGA mimowolna z dość dużym udziałem dowolnej,
dłuższy czas skupiania uwagi (pow. 5,5-6 lat do 25 min.); początki podzielności uwagi, większy zakres, natężenie silne na interesujących czynnościach, słabe na nie interesujących.
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA 3-4-latek -na obrazku spostrzega (chaotycznie) kilka elementów i nazywa je, rozpoznaje i wyróżnia kształty: ○, ∆, □, +, x; 4-5-latek - spostrzega na obrazku kilkanaście szczegółów i ich cechy, nazywa je,rozpoznaje większość kształtów geometrycznych,dokonuje analizy i syntezy wzoru z kilku elementów, spostrzega na obrazkach czynności; 5-6-latek - znajduje kilka różnic na obrazkach podobnych, analizuje i syntetyzuje odtwarzając układy z klocków wg wzoru, różnicuje drukowane litery alfabetu, zaczyna różnicować pisane litery (myli podobne kształtem), spostrzega na obrazkach i nazywa stosunki przestrzenne.
ANALIZA I SYNTEZA S Ł UCHOWA 4-5-latek - dzieli zdanie 3-4 wyrazowe na wyrazy, wyrazy na 2-3 sylaby.
(…)
…, wysłuchuje samogłoski w nagłosie (pozycja początkowa wyrazu), potrafi wskazać przedmiot, którego nazwa zaczyna się od danej samogłoski, dokonuje syntezy 2-3 sylab w wyraz, 6-7-latek -odtwarza proste rytmy, różnicuje głoski dźwięczne i bezdźwięczne, wyróżnia spółgłoski w nagłosie; wyróżnia głoski w wygłosie (pozycja końcowa wyrazu), dokonuje analizy, a następnie syntezy słuchowej prostych wyrazów, zaczyna…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)