Sprzeczności kultury popularnej - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1064
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sprzeczności kultury popularnej - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Sprzeczności kultury popularnej
1.W uprzemysłowionych społeczeństwach kultura popularna jest przepełniona sprzecznościami. Z
jednej strony odznacza się uprzemysłowieniem: produkcją i dystrybucją towarow przez nią
wytwarzanych rządzi przemysł, ktory jest nastawiony na czerpanie zyskow i dba tylko o swoją
opłacalność. Z drugiej zaś strony kultura ta należy do ludzi, a to, co leży w interesie człowieka, nie
pokrywa się z tym na czym zależy przemysłowi. Świadczą o tym rozliczne produkcje filmowe i
muzyczne oraz inne produkty stworzone przez człowieka.
3.Towar kulturowy, aby zyskał znaczenie popularne musi spełniać wiele wzajemnie sprzecznych
potrzeb. Z jednej strony mamy centralizujące i ujednolicające wymagania gospodarki finansowej.
Wyokość zyskow zależy od tego , do jak dużej liczby konsumentow zdoła dotrzeć dany produkt oraz
od tego, ile razy da się go ponownie odtworzyć w ramach procesow działających wewnątrz farbyki
kultury.
5.Cechy charakterystyczne dla kultury popularnej:
-Kultura popularna jest kulturą ludzi podporządkowanych i pozbawionych władzy, w związku z czym
wpisane są w nią zawsze znaczenia odnoszące się do stosunkow władzy, ślady sił dominacji i
podporządkowania, ktore znajdują się w centrum naszego systemu społecznego, a zatem i naszego
społecznego doświadczenia. Jednocześnie kultura popularna wykazuje oznaki uchylenia się od owych
sił lub oporu wobec nich, a więc zaprzecza samej sobie.
-Druga cecha wiąże się z tym, że każde przeciwieństwo łączy się z bogactwem znaczeń i polisemią, co
pozwala odbiorcy tekstu, czy też osobie noszącej dżinsy, uszczknąć odrobinę z każdej z wyżej
wymienionych sił, nadaje rownież odbiorcom zdolność umieszczenia samych siebie w sferze działania
owych sił w takim miejscu, ktore jest najbardziej zbliżone do ich wyborow kluturowych.
6. John Fiske opisuje dwie reklamy dżinsow, pierwsza z nich to reklama modelu Levi'sow 505, zdjęcie
przedstawia kobietę ubraną właśnie w ten model spodni, modelka patrzy w niebo, na ktorym klucz
dzikich gęsi układa się w napis "Levi's". Przedstawienie tego typu uwypukla takie znaczenia jak:
-wolność i naturalność
-dodając do nich jednocześnnie element kobiecej seksualności
Druga reklama przedstawia dżinsy Levi'sow 501, pokazuje trojkę młodych ludzi, ktorzy najwyraźniej
są biedni i należą do niższej rasy lub klasy społecznej, w scenerii podupadłej dzielnicy, jakiegoś miasta.
Chodzi tutaj o wywołanie wrażenia, że cała trojka dobrze zna trudy życia codziennego i że są to osoby
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz