Sposoby utrwalania czynności procesowych-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1239
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sposoby utrwalania czynności procesowych-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

Przedstaw sposoby utrwalania czynności procesowych. Pozo­stałe sposoby utrwalania czynności procesowych to stenogram, notatka urzędowa oraz zapis obrazu i dźwięku. Stanowią one dokumenty procesowe, jednak wyłącznie wtedy, gdy zostały sporządzone przez organ procesowy. Stenogram (art. 145 kpk) to szczegółowy, szybki zapis czynności określonym systemem znaków, sporządzany niezależnie od protokołu. Dokonuje go stenograf, który potem przekłada go na zwykłe pismo i podaje system, jakim się posługiwał (pierwopis dołącza się do protokołu jako załącznik). Jeśli sporządza się stenogram, protokół można ograniczyć do najistotniejszych oświadczeń uczestników. Stenograf podlega wyłączeniu jak protokolant. Zapis obrazu i dźwięku (art. 147) wraz z jego przekładem, również załącza się do protokołu, który wówczas można ograniczyć. Utrwalenia wizyjne i dźwiękowe można zarządzić do każdej czynności proc., jednak należy o tym uprzedzić uczestników ( uwaga, jesteście w ukrytej kamerze ;-) ). Nieuprzedzenie nie powoduje nieważności, ale może rzutować na wartość dowodową zapisu.
Jeśli względy techniczne nie stoją na przeszkodzie, przesłuchanie świadka lub biegłego utrwala się ( obligatoryjnie) za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk, gdy:  zachodzi niebezpieczeństwo, że przesłuchanie osoby nie będzie możliwe w dalszym postępowaniu (a więc czynność ma charakter niepowtarzalny),  przesłuchanie następuje w trybie art. 396 kpk (w ramach pomocy sądowej - przez wyznaczonego sędziego lub sąd wezwany).
Notatka urzędowa to dokument utrwalający formę i treść czynności nieprotokołowanej. Sporządza się ją z czynności nie wymagających protokołowania (art. 143 § 2) oraz przy czynnościach operacyjnych prowadzonych w toku postępowania przygotowawczego, mających na celu uzyskanie danych pozwalających podjąć określone kroki procesowe (np. inwigilacja, czy obserwacja). Notatka urzędowa sporządzona przez organ procesowy lub pomocnika procesowego stanowi dokument procesowy. Powinna ona wskazywać osoby biorące udział w danej czynności oraz pokrótce opisywać przebieg tej czynności (ma to znaczenie dla rozstrzygania kwestii wypadkowych). Notatka może być na rozprawie odczytana jako dokument urzędowy złożony w danej sprawie w rozumieniu art. 393 § 1 zd. I kpk (nie wolno jest odczytywać na rozprawie notatek urzędowych z czynności, z których wymagane jest sporządzenie protokołu). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz