Sposoby radzenia sobie z negatywnymi skutkami nadmiernej specjalizacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 441
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sposoby radzenia sobie z negatywnymi skutkami nadmiernej specjalizacji - strona 1

Fragment notatki:

Sposoby radzenia sobie z negatywnymi skutkami nadmiernej specjalizacji. przemienność (rotacja) czynności, zadań lub stanowisk - przechodzenie pracownika z jednego stanowiska pracy na drugie w cyklach tygodniowych, miesięcznych itp. rozszerzanie pracy - powierzanie pracownikowi dodatkowych czynności, związanych jednak z jego dotychczasowymi zadaniami wzbogacanie pracy - włączenie w zakres wykonywanych zadań czynności przygotowawczych i kontrolnych grupy autonomiczne - samodzielność w wykonywaniu zadań i wielu funkcji pozawykonawczych, jak planowanie, kontrola; kierowanie nimi odbywa się w sposób oddolny ruchomy czas pracy - swobodne ustalanie czasu pracy przez pracownika 35. Sytuacja problemowa i problem, pojęcia, typy, podstawowe metody rozwiązywania. Sytuacja problemowa - istniejąca obiektywnie (niezależnie od świadomości uwikłanego w nią podmiotu) rozbieżność pomiędzy stanem pożądanym a istniejącym. Problem - jest to zindywidualizowana sytuacja problemowa. Aby zaistniał: ktoś musi dostrzec sytuację problemową; ten ktoś musi mieć motywacje, by rozbieżności zmniejszyć lub wyeliminować; ten ktoś nie może mieć gotowego rozwiązania. (percepcja→motywacja (napięcie, ból) →trudność/twórczość).
Rodzaje problemów wg H Simon'a i A. Nowella - według stopnia ich ustrukturalizowania:
o dobrze określonej strukturze - „ilościowe” - rozwiązujemy je stosując algorytmy (przepisy), procedury, których zastosowanie bezwzględnie gwarantuje rozwiązanie problemu,
o nieokreślonej strukturze - rozwiązujemy je stosując heurystyki, najbardziej znane to dotyczące twórczego myślenia, np. metoda burzy mózgów. Heurystyki są metodami zwiększającymi prawdopodobieństwo rozwiązania problemu, nie dając jednak pewności, że tak się stanie („jakościowe”)
o słabo określonej strukturze - rozwiązujemy posługując się analizą systemową.
Elementy dobrze sformułowanego problemu:
decydent - w czyjej gestii leży rozwiązanie problemu
cele - ważne dla decydenta
warianty działania
kryteria wyboru (zysk, skuteczność, czas) kontekst (ograniczenia, powiązania problemu z innymi działaniami organizacji)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz