To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sposoby i kryteria oceny stanu technicznego nadwozia pojazdu
Oględziny zewnętrzne powłoki lakierowej i elementów konstrukcyjnych
Pomiar szczelności nadwozia
Kontrola geometrii nadwozia
Pomiar grubości lakieru Kryteria niedopuszczenia pojazdu do dalszej eksploatacji ze względu na stan zużycia nadwozia
Nadmierna korozja elementów nośnych, które mają bezpośredni wpływ na wytrzymałość i sztywność całej konstrukcji,
Nadmierna korozja elementów, których uszkodzenie spowodowałoby przeciążenie elementów nośnych i w rezultacie utratę sztywności nadwozia, Nadmierna korozja tych części nadwozia, do których są mocowane główne zespoły pojazdu: silnik, skrzynka biegów, drzwi, zawieszenie kół oraz elementy resorujące i amortyzujące, Ubytki korozyjne blach powodujące utratę szczelności nadwozia. Dotyczy to zwłaszcza drzwi, pasów podokiennych, podłogi. Elementy nadwozia podlegające ocenie stopnia zużycia
Badanie szczelności nadwozia
Natryskiwanie nadwozia strugą wody (p=0.15MPa)
Obecność wody pod przednim dywanikiem
Obecność wody pod tylnym dywanikiem
Obecność wody w bagażniku
Pojawianie się wody pod podsufitką wykładziną tylnych słupków
Kontrola geometrii nadwozia
Typowe cele badania: w celu określenia rozmiarów deformacji po wypadku drogowymi zakwalifikowania do ewentualnej naprawy, w toku naprawy blacharskiej, w celu stałej kontroli poprawności jej przeprowadzenia, po wykonaniu naprawy, w celu stwierdzenia, czy zostały przywrócone właściwe parametry geometryczne nadwozia
Typowe metody badania geometrii nadwozia: 1. Metoda organoleptyczna - wzrokowa ocena stanu poszczególnych elementów nadwozia oraz ogólnej symetrii kształtu nadwozia (umożliwia to jedynie orientacyjne wnioskowanie o zakresie odkształceń płyty podłogowej (lub ramy podwozia), 2. Diagnostyka układu jezdnego - sprawdzenie równoległości osi oraz geometrii ustawienia kół (pozwala na wnioskowanie o stanie zawieszenia kół, układu kierowniczego oraz elementów nadwozia, do których są mocowane zespoły jezdne), 3. Pomiary kontrolne po przekątnej (pozwalają w sposób prosty, choć nie w pełni dokładny, sprawdzić stan płyty podłogowej, jak również szkieletu nadwozia), 4. Pomiary kontrolne zgodności odległości między punktami kontrolnymi (bazowymi) nadwozia (zmierzone wartości porównuje się z wymiarami podanymi przez producenta w karcie pomiarów kontrolnych lub, jeżeli brak takich danych, z wymiarami „zdjętymi” ze sprawnego samochodu), 5. Pomiary kontrolne przestrzenne przy użyciu specjalnych sprawdzianów, szablonów lub ram kontrolno-pomiarowych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)