To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPOŁECZNE ASPEKTY JA
- rola tożsamości społecznej - inni jako część Ja Relacja z innymi ludźmi jako źródło:
wiedzy na temat swoich cech i właściwości
programów działania (wiedzy o tym, jak się zachować)
pozytywnej samooceny i autoafirmacji.
inna osoba, i relacja między nami a tą osobą, staje się integralnym składnikiem samoopisu (znajduje się "wewnątrz granic" obrazu własnej osoby) RÓŻNICE ZWIĄZANE Z PŁCIĄ
Markus i Oyserman (1989): autoschematy u kobiet mają częściej charakter relacyjny (kolektywistyczny, socjocentryczny, oparty na więzi) = JA WSPÓŁZALEŻNE, autoschematy u mężczyzn - charakter atrybutywny (indywidualistyczny, egocentryczny, "samotniczy") = JA NIEZALEŻNE.
Przy schematach atrybutywnych, myślenie o sobie nie implikuje myślenia o innych. "Inni" pojawiają się dopiero w kontekście samooceny, ja publicznego, itp. Przy schematach relacyjnych, ilekroć myśli się o sobie, tylekroć myśli się też o innych. Podobnie, jeżeli myśli się osobach znaczących - dostępna staje się część wiedzy o sobie. RÓŻNICE ZWIĄZANE Z KULTURĄ
Koncepcja kultur Zachodu (indywidualistycznych): jednostka jest "bytem odrębnym", samoistnym, istniejącym niezależnie od innych, unikalnym normatywne zadanie kulturowe: uzyskać niezależność od innych
obraz samego siebie - Ja niezależne; jego centralne składniki - swoje cele, motywy, cechy, przekonania; Inni - ważni, ale tylko jako źródło porównań społecznych, ocen odzwierciedlonych, informacji zwrotnych
Koncepcja kultur Wschodu (kolektywistycznych):Jednostka nie jest bytem "samoistnym". Istnieje poprzez określenie swoich relacji społecznym z innymi, identyfikacją z grupą. normatywne zadanie kulturowe: określić swoje miejsce w świecie społecznym obraz samego siebie - Ja współzależne; jego centralne składniki to wzajemne powiązania z innymi (relacje interpersonalne), oraz lokalizacja własnej osoby w większych jednostkach społecznych (przynależność grupowa, rola i pozycja społeczna) [pozytywna samoocena - uwarunkowana harmonijnymi relacjami interpersonalnymi, oraz przynależnością grupową i pozycją)
ROZWÓJ JA
Na rozwój Ja składają się:
Rozwój percepcji samego siebie - spostrzegania siebie jako bytu odrębnego od innych osób i obiektów fizycznych
Rozwój samoświadomości - zdolności do rozpoznania siebie i autorefleksji (zastanawiania się nad sobą i swoimi działaniami, przypisywania sobie różnych właściwości itp).
PRZESŁANKI ROZWOJU PERCEPCJI SIEBIE (od narodzin do ok. 1,5 roku życia).
(…)
… informacji na swój temat, w wyborze celów i zadań osobistych, w konstruowaniu własnej drogi życiowej. Shweder (1982) - 10 podstawowych tematów społecznej samowiedzy jednostki: odpowiedzi na pytania (problemy, dylematy) dotyczące:
granic między Ja i nie-Ja;
tożsamości płciowej: Na czym polega męskość, a na czym kobiecość?
dojrzałości: Nas czym polega dorosłość a na czym bycie dzieckiem?
pokrewieństwa…
… i niepowodzeń o własnych zdolnościach i możliwościach - poczucie własnej skuteczności (Bandura).
Porównania społeczne (L. Festinger). istnieje naturalne dążenie do samookreślenia (samowiedzy, która jest pewna) - tj. wiedzy dotyczącej posiadania pewnych zdolności, umiejętności i cech charakteru, prawdziwości własnych poglądów i opinii. Porównania społeczne:
pozwalają określić, jak się plasujemy pod względem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)