Spedytor kolejowy według przepisów CIM.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Spedytor kolejowy według przepisów CIM. - strona 1 Spedytor kolejowy według przepisów CIM. - strona 2

Fragment notatki:

Spedytor kolejowy ma według przepisów CIM, będących załącznikiem do Konwencji COTIF, 7 (siedem) dni na złożenie reklamacji pisemnej co do szkody „ nie dającej się zauważyć z zewnątrz”, z tym że jakiekolwiek dni świąteczne nie wydłużają tego okresu. Jednak aby złożyć roszczenia finansowe przeciwko przewoźnikowi kolejowemu szkoda widoczna musi być stwierdzona protokolarnie przez kolej przed przyjęciem przesyłki. W transporcie lotniczym spedytor będzie miał do czynienia z Konwencją Montrealską, która niemal „wyparła” Konwencję Warszawską z 1929 roku. Zachowanie terminów jest bardzo restrykcyjne traktowane i nie wniesienie zastrzeżeń w odpowiednim czasie powoduje, iż żadne dalsze postępowanie o wypłatę odszkodowania nie może być podjęte przeciwko przewoźnikowi lotniczemu. Uszkodzenia widoczne zgłaszajmy przy odbiorze. Przewoźnik lotniczy sporządzi wtedy protokół szkody znany jako DMC. Inaczej domniemywa się, że towar został dostarczony w dobrym stanie i zgodnie z dokumentem przewozowym. W przypadku ujawnienia szkody ukrytej spedytor jako „osoba uprawniona do odbioru” ma na zgłoszenie tego faktu aż dwa tygodnie (dokładnie 14 dni). Wymagana jest forma pisemna zgłoszenia! Reguły Hasko-Visbijskie ( The Hague-Visby Rules) dają spedytorowi morskiemu niewiele czasu na zawiadomienie o stratach niewidocznych bo tylko 3 (trzy) dni od momentu wydania towaru. O szkodach widocznych zawiadamiamy „ przed lub w chwili odebrania towarów ”. Forma pisemna nie jest wymagana tylko wtedy, jeśli „stan towaru był wręcz niezgodny ze stanem, stwierdzonym w chwili przyjęcia”. Kondycja przesyłki i opakowań zewnętrznych powinna być opisana w Konosamencie morskim ( międzynarodowy skrót B/L ). [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
Spedytorzy, często obawiając się niesolidnych zleceniodawców, szukają oferty ubezpieczenia odroczonych płatności (zwanych kredytem kupieckim). Natomiast chcąc odzyskać przeterminowane należności za wykonane usługi spedycyjne korzystają z firm windykacyjnych. W obu powyższych usługach należy liczyć się z istotnym kosztem składki ubezpieczeniowej lub prowizji windykacyjnej. W wielu przypadkach firma spedycyjna mogłaby wykorzystać ustawowe prawo zastawu na przesyłce. Prawo to przysługuje spedytorowi dla zabezpieczenia wszelkich należności powstałych w ramach zlecenia spedycyjnego. Jak funkcjonuje taki za[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]staw? [Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
] Spedytor ma prawo uzależnić wydanie przesyłki od uregulowania wszystkich lub części opłat związanych z wykonaną usługą. Jeśli spedytor uzgodnił ze swoim zleceniodawcą stosowanie najnowszych polskich Ogólnych Warunków Spedycyjnych, ma prawo zastawu nie tylko w stosunku do bieżących płatności, ale i tych z poprzednich zleceń.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
Zastaw może być egzekwowany, dopóki spedytor posiada fizycznie towar we własnym magazynie spedycyjnym lub składowany jest na jego zlecenie przez inny podmiot (np. dom składowy).

(…)

… ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899
]
Spedytor ma obowiązek przestrzegać terminów ustalonych w zawartej umowie spedycji. Jeśli zleceniodawca życzy sobie dostawę przesyłki w określonej dacie, spedytor powinien zbadać, konsultując się z firmami transportowymi - potencjalnymi wykonawcami przewozu, realne możliwości wypełnienia takiego zlecenia. Spedytorowi zlecającemu przewoźnikom usługę z uzgodnionym terminem dostawy (np. „just in time” ) nie wolno zapomnieć o wspinaniu dokładnej daty, przedziału czasowego lub wręcz godziny dostawy w zleceniu transportowym, a najlepiej również w liście przewozowym. Najczęściej przyjęte przez przewoźników terminy dostawy są dotrzymywane. Jeśli jednak dojdzie do spóźnienia z winy przewoźnika, spedytor ma ustawowy obowiązek zabezpieczyć prawa swojego zleceniodawcy…
… może być egzekwowany, dopóki spedytor posiada fizycznie towar we własnym magazynie spedycyjnym lub składowany jest na jego zlecenie przez inny podmiot (np. dom składowy). Z zastawu może korzystać tak długo, jak rozporządza przesyłką za pomocą dokumentów. Korzystne jest zatem, aby spedytor występował jako nadawca i posiadał oryginał lub wtórnik listu przewozowego, kwit składowy lub konosament morski. Korzystając…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz