To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
20 X 2010 Doktryny polityczno prawne Wykład 3. Sokrates Kontynuujemy. Zagadnienie cnoty. Wyrasta u niego z koncepcji poznawczej zamykającej się w słowach; poznaj samego siebie. W tym kontekście cnota to wiedza. Tą naukę przedstawiał w formie dialektyki, sztuki rozumowania. Inaczej nieco rozumiemy to pojęcie dzisiaj. Sztuka dochodzenia do pewnego celu. Doprowadziła Sokratesa do poważnego konfliktu w społeczeństwie Ateńskim. Całe życie spędził w Atenach i spotykał bardzo różnych ludzi. Część nie była w stanie zrozumieć głębi rozumowania Sokratesa, będąc przekonanym o własnej mądrości. W gronie uczniów był także Platon. Sokrates najwyżej cenił wstrzemięźliwość, umiar. Pojawi się to później u Platona , rozwinie Arystoteles. Ważną rolę pełni pojęcie sprawiedliwości jako podwaliny życia tak jednostki jak i zbiorowości. Kierować się nią mają tak rządzący jak i rządzeni. Jedno z pierwszych pojęć praworządności; systemu w którym prawa w jednakowej mierze obowiązują ustanawiających jak i adresatów. Dodaje, że obywatel powinien rozważyć czy odpowiada mu system prawny kraju którego jest obywatelem. Jeśli mu nie odpowiada, to powinien zmienić miejsce zamieszkania. W Atenach było to dość łatwe, choć groziło utratę praw obywatelskich. Sokrates sam miał dylemat pod koniec życia, w związku ze swoim procesem. Decyduje się na ostateczność, przyjąć w pełni konsekwencje powstałej sytuacji. Jeśli decyduje się pozostać powinien się godzić ze wszystkimi konsekwencjami. Sam poddał się wyrokowi choć przyjaciele namawiali go do ucieczki. Nie zgodził się na to bo byłoby to zaprzeczeniem jego własnych wartości. Wyróżniał kolejno następujące przeciwstawne systemy ustrojowe. Monarchię i tyranię. Arystokrację i demokrację. Arystokracja w rozumieniu greckim to rządy najlepszych. Grupa społeczna która została obciążona odpowiedzialnością. Grupa najlepszych rządzących na rzecz ogółu. Piętnował demokrację bo niwelowała podstawowe kryterium rządzenia czyli wiedzę. Jest to oczywiście koncepcja antydemokratyczna. Sokrates mówił, że równy, wolny dostęp do urzędów jest wartością, ale przecież nie wsiądziemy do łodzi gdzie kapitan jest wybierany przez losowanie. Sokrates był wrogiem plutokracji. Z arystokracji możemy wywieść elementy pośrednie. Plutokracja czyli rządy bogaczy, oligarchia czyli rządzy nielicznych. Kryterium towarzyskie, zamożności. W kręgu najbliższych uczniów Sokratesa większość zapisywał Platon. Sokrates nie pisał. Zapisywali także inni uczniowie. Mamy więc dość dokładną relację poglądów Sokratesa. Sokratycy Obok Sokratesa wyodrębniamy sokratyków czyli myślicieli rozwijających tendencje Sokratesa. Rozległa jest paleta ludzi i nurtów czerpiących. Ksenofont, Izokrates, Cynicy, Cyrenaicy etc. Także Platon, ale jego nie zaliczamy bo stworzył oddzielny system. Ksenofont króla traktuje jako pierwszego sługę państwa. Demokrację jego zdaniem trzeba odrzucić. Eksponuje mocno rolę zasad moralnych. Innym sokratykiem był Izokrates znany jako słynny retor. Dość specyficzny. Pisał mowy których sam nie wygłaszał. Czytano je. Występuje w nich głęboko umocowany pacyfizm. Występuje przeciw wojnom. Domagał się zakończenia wojen między Hellenami i wystąpienia razem przeciwko Persom, których uważał za barbarzyńców. Zwolennik mieszanki arystokracji z demokracją, która jego zdaniem stanowiłaby najlepszy ustrój. Arystoteles i Stoicy, później Rzymianie rozwiną tą koncepcje mieszaną. Zaliczamy także Cyników i Cyrenaików do sokratyków. Nazwa cyników wywodzi się od słowa pies. Mówi się
(…)
… Aleksandra Wielkiego. Ostatni akt kładący kres niezależnym państwom miastom greckim. Bitwa pod Cheroneą. Grecja dzieli los Imperium Rzymskiego później Bizancjum. Nie oznacza, że w sferze kultury wszystko jest przerwane. Wnoszą inne nurty wiele. Choćby stoicyzm. Stoicyzm
Jeden z najtrwalszych nurtów. Sceptycyzm i epikureizm. Stoicyzm trwa dobrych 6 stuleci. Czołowi przedstawiciele na terenie Grecji Zenon z Kition i Hryzon. Przedstawiciele Starej Stoi. Dalej Kolejni dwaj. W warunkach rzymskich Seneka Epitktet i marek Aureliszu. Trzy fazy kształtowania się. Wspólny element spajający w jedną całość. Nazwa wywodzi się od bramy ateńskiej gdzie się gromadzili przedstawiciele. Punktem wyjścia przekonanie że świat to jedna geocentryczna całość. Cechą charakterystyczną panteizm. Wszechogarniający bóg…
… bo jest to daremny wysiłek. Różni stoicy różnie podchodzili do udziału w życiu politycznym. Jedni zachęcali do angażowania się inni kazali stać z boku by osiągnąć spokój ducha. ATARAXINIE. Zwracali uwagę, że model mieszany jest bliski republice rzymskiej. Epikureizm
Kolejny etap filozofii hellenistycznej. Epikur z Samos. Na tej wyspie to Byron też bywał. Epikur założył szkołę filozoficzną która trwała przez szereg…
… kończy się z końcem starej ery. Rozwijają się ośrodki na terenie Aleksandrii, Rzymu rozwija się nauka, Euklides, Archimedes, nie są oni związani jednak z myślą polityczną. Ramy czasów starożytnej Grecji. Homer sięgający myślami do Troi. Refleksja sięga po wiek XII. VIII VII filozofia przyrody, V i IV oświecenia, humanizmu greckiego. Wątki rzymskie. Od założenia miasta 753 do końca monarchii republika bitwa pod Akcjum, pryncypat, dominat. Bizancjum Az do 1453. Trzeba tą chronologię znać. Warunki ustrojowe trzeba znać. W mitologii grecko rzymskiej odnajdujemy pewne objaśnienia. Rzym kształtował się jako miasto państwo. Filozofia była rzymianom obca. Pierwsza refleksja rzymian to plebejusze i patrycjusze, secesja na górę świętą. Wywalczyli ustawę XII tablic. Kult roli, pracy na roli, nadzoru nad pracą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)