Sokrates: błędy moralne to błędy intelektualne-Wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sokrates: błędy moralne to błędy intelektualne-Wykład  - strona 1 Sokrates: błędy moralne to błędy intelektualne-Wykład  - strona 2

Fragment notatki:

WYKŁAD IV - 16.03.2011 Sokrates: błędy moralne to błędy intelektualne.
Wyrok wydany na Sokratesa był niesprawiedliwy, ale prawomocny (nie naruszono żadnych procedur). Podporządkował się prawu, przyjął ten wyrok - mimo, że był niesprawiedliwy i że miał szansę ucieczki z więzienia.
Platon Metafora jaskini.
Ostateczna racja moralna to idea dobra. Platon twierdził, że istnieje jakaś obiektywna podstawa porządku moralnego.
Ryszard Legutko - zwolennik twierdzenia, że istnieje absolutna i obiektywna podstawa porządku moralnego.
Arystoteles Był realistą.
Idee, czyli formy są w rzeczach. Trzeba się przyjrzeć rzeczywistości, nie zasadom, wzorom i ideom. Trzeba dostosować się do sytuacji, bo najważniejsze jest w rzeczywistości.
W „Etyce” Arystotelesa:
etyka szczęścia - celem jest zrozumienie wszystkiego, to jest cel życia
etyka cnót
etyka przyjaźni
Trzeba poznać sytuację (kiedy należy się bać, kiedy można zaryzykować, a kiedy nie ma to żadnego sensu). Stosunek do rzeczywistości, która wywołuje w nas pewne pragnienia lub lęki. Trzeba wyczuć to, co moralnie dobre.
U Arystotelesa - zasada złotego środka. Złoty środek to reguła życia. Ludzie często popadają ze skrajności w skrajność. Jednak nie wszystko da się uregulować przez zasadę środka.
(Egz. Na czym polega etyka złotego środka? Odp. Środek między nadmiarem zła i niedostatkiem zła. Nigdy nie ma złotego środka między dobrem i złem!) Np. jak opanujemy gniew do właściwego stopnia. Trzeba znaleźć odpowiedni środek reakcji.
Tu nie chodzi o relatywizm dobra i zła. Chodzi o to, że to dobro się przesuwa - w jedną lub w drugą stronę. Nie wszystko da się określić przez zasadę złotego środka: kradzież (nie można trochę kraść), cudzołóstwo (nie można cudzołożyć z umiarem).
Etyka przyjaźni 3 przyczyny przyjaźni:
korzyść - jesteśmy sobie potrzebni, pomagamy sobie w zaspokojeniu potrzeb
dla przyjemności - przyjemność towarzyska; imprezowanie, król lubi błazna
dla zalet, cnót - znam kogoś, bywam u niego, a to zacna osoba - szczycimy się tym, bo szanujemy ludzi o dużych osiągnięciach
W nawiązaniu do Arystotelesa mówi się też o etyce charakteru. Zasady to wskazówki, które trzeba dopasować do życia, świata.
Wolność Człowiek musi być wolny, aby móc postępować moralnie. Np. umowy zawarte pod przymusem są nieważne.
Dla stoików: wolny to taki, który idzie za głosem natury, postępuje zgodnie z naturą. To jest dwuznaczne - hedoniści interpretują to tak, że robią coś, na co mają ochotę.


(…)

…. W końcu doszło do chrztu - Augustyn twierdził, że to ręka Boga pomogła.
Zło
Zakładamy, że to, co Bóg stworzył jest dobre. Ale coś jest doskonalsze, a coś mniej doskonałe! Czynienie zła: zawsze wybierasz dobro, ale jeśli wybierasz dobro kosztem wyższego dobra - to jest właśnie zło - np. naruszenie Dekalogu, kradzież, wypicie piwa zamiast przyjść na wykład.
Zło to wybór mniejszego dobra kosztem wyższego!

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz