Socjologia ogólna-jednostka a społeczeństwo

Nasza ocena:

3
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1792
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia ogólna-jednostka a społeczeństwo - strona 1 Socjologia ogólna-jednostka a społeczeństwo - strona 2 Socjologia ogólna-jednostka a społeczeństwo - strona 3

Fragment notatki:


SOCJOLOGIA OGÓLNA
2. JEDNOSTKA A SPOŁECZEŃSTWO
1. Osobowość jako przedmiot zainteresowania socjologii
 związek, jaki zachodzi pomiędzy jednostką a społeczeństwem
 znalezienie (określenie i wyjaśnienie) źródła ludzkiej osobowości oraz struktury osobowości
 najważniejsze pytanie - w jakim stopniu środowisko kształtuje człowieka  osobowość człowieka - zespół specyficznych pojęć stosowanych w danej teorii, przyjętych jako te, które adekwatnie i w sposób pełny opisują czy wyjaśniają zachowania człowieka
2. Psychologiczne koncepcje osobowości człowieka (1/4) - podejście behawiorystyczne
 człowiek jest istotą reaktywną, zdeterminowaną przez środowisko zewnętrzne
 główny motyw działania - bodźce środowiskowe (wzmocnienia)
 behawioryzm nie neguje występowania procesów psychicznych  człowiek - układ zewnątrzsterowny
 podobne reakcje na podobny zestaw bodźców
 podstawowy schemat: bodziec-reakcja-wzmocnienie
 zastosowanie podejścia behawiorystycznego w oddziaływaniach społecznych
warunkowanie instrumentalne- uczenie związku pomiędzy zachowaniem a jego konsekwencjami -
pragnienie-produkt-zaspokojenie pragnienia [F. Skinner]
warunkowanie klasyczne -mechanizm zastąpienia pierwotnego bodźca innym, wywołującym taką samą reakcję [J. Watson, Ivan Pawłow]
Zastosowanie podejścia behawiorystycznegow socjologii
 determinizm kulturowy - człowiek jako wytwór społeczny
 uczenie się - ustanowienie związku pomiędzy bodźcem a reakcją
 proces socjalizacji: u chłopców i dziewczynek pożądane są różne wzory zachowań - dlatego wykorzystuje się różne systemy nagród i kar
 koncepcja uczenia się na modelu [A. Bandura]
 człowiek uczy się nie tylko poprzez pojedyncze wzmocnienia ich zachowania, ale również poprzez obserwację i naśladowanie
innych
 uwzględnienie procesów psychicznych
 jednak… badania na ten temat nie są jednoznaczne
 krytyka:
 brak refleksji na kontekstem społecznym podejmowanych ról Społecznych
Do czego doprowadziły eksperymenty z płcią biologiczną i psychiczną…
 dr J. Money - dzieci rodzą się bez płci i za pomocą odpowiedniego sposobu wychowania można z nich „zrobić” chłopców lub dziewczynki  Bruce-Brenda-David, czyli skąd się bierze płeć


(…)

… i reprodukcji, co zapewnia większą ilość istniejących kopii genów, prowadzi do stabilnej strategii ewolucyjnej
 czy istnieje altruizm?
 socjobiologia a tradycjonalistyczne podejście do płci
Etyczne i społeczne dylematy nad inżynierią genetyczną
 klony
 transgeniczne zwierzęta i rośliny
 modyfikacje do celów naukowych zwierząt laboratoryjnych -
myszy, szczurów,
 owce wytwarzające wełnę toksyczną dla moli…
… genetycznego
 psychiczna tożsamość płciowa, inteligencja, temperament, wola, procesy przetwarzania informacji, potrzeby psychospołeczne
 czynniki socjogenne
 czynniki, które kształtują się pod wpływem życia jednostki w różnych grupach, w procesie socjalizacji
 kulturowy ideał osobowości (i wzory osobowe), role społeczne, jaźń subiektywna, jaźń odzwierciedlona
 Podstawowe wnioski:
 osobowość jest efektem…
… o cechach, predyspozycjach i zachowaniach człowieka…
 predyspozycja nie oznacza predestynacji
 przygotuję sobie lepszy model…
4. Socjologiczna koncepcja osobowości człowieka
- człowiek jest istotą społeczną…
 człowiek nie byłby w stanie rozwinąć wielu swoich cech biologicznych (ludzkich), gdyby pozostawał poza środowiskiem społecznym -Kacper Hauser(w 1828 r. pojawił się w Norymbergii)
 człowiek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz