Fragment notatki:
Omówione zagadnienia dotyczą m.in. funkcjonalizmu, orientacji konfliktowej, orientacji interakcjonistycznej, elementów kultury, socjalizacji.
Główne hasła są wyróżnione kolorami.
SOCJOLOGIA
Socjologia- to naukowe badanie życia społecznego ludzi. Socjologia zajmuje się zbiorowościami ludzkimi, ich strukturą, zachodzącymi w nich zależnościami i procesami, a także społecznym zachowaniem ludzi wynikającym z ich przynależności do różnych grup. Warto zaznaczyć, że przedmiotem jej badań są tylko współczesne społeczeństwa rozwinięte (przemysłowe).
Wyobraźnia socjologiczna- umiejętność spojrzenia na własne społeczeństwo z zewnątrz, obejmująca m.in. gotowość do weryfikacji stereotypów, a także umiejętność łączenia losu pojedynczej jednostki ze stanem, w jakim znajduje się społeczeństwo; Funkcjonalizm (orientacja integracyjna)- jedna z ważniejszych orientacji badawczych w socjologii. Rozwinął się w USA po II wojnie światowej. Klasycy: Talcott Parsons, Kingsley Davis, Robert Merton. Istotą funkcjonalizmu jest ujmowanie społeczeństwa jako systemu (struktury), składającego się z wielu powiązanych ze sobą podsystemów - zmiana któregokolwiek z elementów może prowadzić do dezintegracji. Każdy z podsystemów jest wyspecjalizowany do pełnienia określonych funkcji. R. Merton podzielił funkcje poszczególnych instytucji w systemie społecznym na jawne (manifest functions) i ukryte (latent functions). Funkcje jawne są powszechnie uświadamiane i deklarowane, natomiast ukryte- nie. Typowe dla funkcjonalizmu jest ujmowanie społeczeństwa jako systemu pozostającego w stanie ciągłości i względnej integracji, pomimo zachodzących zmian. Funkcjonaliści przyjmują założenie, że podstawą istniejącego ładu społecznego jest zgoda większości członków co do podstawowych norm i wartości w nim przyjętych (wspólnota wartości). W przypadku wystąpienia zjawisk dysfunkcjonalnych w społeczeństwie uruchamiają się mechanizmy kompensujące i dostosowawcze, przywracające stan integracji systemu i zapewniające jego rozwój w warunkach ciągłości. Teoria funkcjonalna usuwa z pola widzenia całkowicie jednostkę jako indywidualność. W ujęciu funkcjonalistycznym społeczeństwo jest statyczne.
funkcjonalizm: system, integracja, instytucje
Orientacja konfliktowa-> społeczeństwo jest rzeczywistością dynamiczną, obszarem nieustannych, strukturalnych sprzeczności pomiędzy swoimi podsystemami i wielkimi grupami społecznymi, zwłaszcza społecznie upośledzonymi i uprzywilejowanymi. Sprzeczności społeczne są naturalnym elementem życia społecznego, wyznaczającym kierunek jego rozwoju. Kluczem do zrozumienia procesów i zjawisk społecznych w ramach orientacji konfliktowej jest rozpoznanie głównych osi konfliktów (sprzeczności interesów). Przyczyną tych konfliktów są na ogół nierówność szans życiowych i nierówny dostęp do dóbr lub dążenie do życia w środowisku o jednolitej tożsamości etnicznej i kulturowej. W orientacji konfliktowej zakłada się, że podstawą tego ładu jest raczej przymus
(…)
… tych norm. Do typowych badań należy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak różne instytucje życia społecznego (państwo, system prawny, sądownictwo itp.) ułatwiają grupom uprzywilejowanym utrzymywać swoją nadrzędną pozycję, a inne grupy w pozycji podporządkowanych. Klasycy: K.Marks, R. Dahrendorf. Politycznym wyrazem sprzeczności ekonomicznych, zdaniem Marksa, jest konflikt klasowy, walka klas społecznych…
… więziach. Za negatywny przykład sieci można uznać mafię wraz z jej otoczeniem społecznym.
19. Kapitał społeczny- pojęcie kapitału społecznego można definiować na dwa podstawowe sposoby: na poziomie mikrospołecznym i makrospołecznym. Poziom mikrospołeczny. Na tym poziomie pojęcie „kapitał społeczny” oznacza po prostu uczestnictwo jednostek i rodzin w sieci społecznej udostępniającej zasoby o różnej wartości. Poziom makrospołeczny. Kapitał społeczny można definiować jako „umiejętność współpracy międzyludzkiej” w obrębie grup i organizacji w celu realizacji wspólnych interesów”. Kapitał społeczny jest tworzony i przekazywany za pośrednictwem mechanizmów kulturowych, religii, tradycji. Wysoki poziom kapitału społecznego, a więc zdolności do organizowania się i współdziałania obywateli…
… związanych z ich przebiegiem. W obszarze zainteresowań interakcjonistów jest tworzenie się w wyniku wielkiej liczby jednostkowych interakcji międzyludzkich norm społecznych, symboli, struktur wartości, a ogólniej: tworzenie się ładu społecznego na różnych poziomach organizacji życia społecznego. Do najszerzej znanych teorii w ramach interakcjonizmu należy interakcjonizm symboliczny. Podstawową tezę…
… w różnego rodzaju sytuacjach społecznych; warunkiem normalnego przebiegu interakcji jest rozumienie znaczeń symboli w danej kulturze
interakcjonizm symboliczny- ludzie żyją w świecie znaczeń, które nadają otaczającym ich obiektom i zachowaniom
E. Goffman-> „człowiek w teatrze życia codziennego”: interakcje na scenie (kontrola zachowania) i za kulisami; porównanie życia codziennego z teatrem
Elita- grupa…
… wszyscy, a na przykład właśnie elita) ma wpływ na władzę w państwie. Uważam, że można pogodzić teorię elit z demokracją. Vilfredo Pareto dzielił społeczeństwo na warstwę niższą (nieelitę) i wyższą (elitę), w tym elitę rządzącą. Mogą więc należeć do niej ci, którzy w demokratycznych wyborach zostali wybrani do rządzenia państwem.
Wady teorii elit:
Nie wiadomo kogo zaliczać do elity, gdyż nie wiadomo, jakie stosować…
…
Innowacje- to nowe idee (naukowe, gospodarcze, technologiczne), których skutki (zarówno planowane jak i przypadkowe) zmieniają obszar kultury materialnej i duchowej. Innowacje wpływają na życie w sposób zamierzony (np. plan Balcerowicza) lub nieplanowany (przełomy kulturowe (światopoglądowe) np. odkrycia Darwina, Kopernika, nowoczesne technologie komunikacyjne)
dyfuzja- wynikające z międzykulturowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)