dr hab. S_awomir Zar_ba. Notatka składa się z 1 strony.
Klasyczne teorie religii i religijności Funkcjonalna teoria religii B. Malinowskiego Życie i twórczość
Sławę zdobył dzięki badaniom monograficznym na wyspach triograndzkich, NOWEJ GWINEI
Zajmował się wierzeniami, napisał „życie seksualne dzikich w północnej Malezji”
Wg niego religia jest szczególną wyjątkową częścią kultury
Interesowała go magia
Religia jest elementem kultury, a zatem jest reakcją na określone potrzeby ludzkie
W ogólnej teorii na temat genezy religii uzasadnia jej powstanie określoną prawidłowością twierdząc że akty religijne rozwijają się jako kontynuacja praktycznych działań Na pytanie jakie są konieczności stosowania rytuałów magicznych i wierzeń religijnych - co warunkuje je, on wymienia jako prawidłowość że w każdym naszym działaniu występuje jakieś zaangażowanie uczuciowe i czynnik niepewności Każda niepewność wywołuje w nas stan napięcia i frustracji, te stany wg Malinowskiego sa łagodzone magicznymi rytuałami, a w innym wypadku religią
We wszystkich społeczeństwach występuje ostra granica demarkacyjna, między tym co świeckie
Wierzenia religijne rodzą się w warunkach emocjonalnego napięcia, w warunkach szczególnych, w sytuacjach w których człowiek pierwotny nie może odnaleźć racjonalnego wytłumaczenia, wtedy pojawia się religia i wierzenia
To się pojawia jako obrona przed siłami destrukcyjnymi, przed zwątpieniami Religia wg niego, nie jest jedynie doktryną, ale podejściem pragmatycznym Funkcja religii to pewna obietnica, ofiarowanie ludziom daru wiary w nieśmiertelność
A po drugie eliminowanie Tezy: Religia jest szczególną egzemplifikacją kultury Religia jest reakcją na określone potrzeby ludzkie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)