Smutek tropików- Nambikwara

Nasza ocena:

3
Pobrań: 371
Wyświetleń: 1036
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Smutek tropików- Nambikwara - strona 1 Smutek tropików- Nambikwara - strona 2 Smutek tropików- Nambikwara - strona 3

Fragment notatki:

Historia Ameryki prekolumbijskiej wbrew dotychczasowej opinii sięga 15-20 tysięcy lat. Świadczą o tym rozliczne znaleziska (np. narzędzia) datowane węglem oraz materiały jakie były przez człowieka wykorzystywane- np. kości mamuta. Nie wiadomo dokładnie kiedy przybył tam pierwszy człowiek, ale biorąc pod uwagę szereg migracji zarówno ze strony Azji jak i północnej Europy, wydaje się to całkiem uzasadnione. Migracje najłatwiej prześledzić na podstawie wytworów kultury, takich jak narzędzia, ale również zwyczaje czy mitologię. Przykładem może być fakt, że mitologia Borneo i mitologia Indian Północnoamerykańskich w pewnych punktach jest całkowicie zbieżna, bądź fakt inny- Eskimosi używali narzędzi stalowych mimo, że absolutnie nie mieli dostępu do tego surowca. Około pierwszego tysiąclecia przed naszą erą kultura amerykańska dzieliła się już na trzy zróżnicowane względem siebie szczepy- Hopewell, Chavin i kulturę preolmecką. Strauss przytacza smutną historię stacji telegraficznej wybudowanej w Cuiabie, która w zasadzie w momencie ukończenia budowy była już przeżytkiem. Opowiada o wołach, a nawet o jednym pederaści, który miał hemoroidy.
Podwójna morfologia Nambikwarów- w porze deszczowej, łączą się w dużą grupę, budują prymitywne chaty i zakładają ogrody; w porze suszy zaś rozbijają się na grupki liczące po kilka rodzin i przemierzają sawannę w poszukiwaniu pożywienia- koczowniczy tryb życia (postoje trwają od jednego do kilku dni, mieszkają półokrągłych szałasach z liści palmy).
Indnianie Nambikwara wykonują swe łuki z gałęzi palmowych- występuje zróżnicowanie strzał względem zwierzyny, na którą są przeznaczone. Ponadto używają oszczepów, ale tylko w celach wojenno-obrzędowych (np. żeby zabić atasu- złe duchy puszczy). Poza tym dobytku Indianie mają niewiele- całość mieści się w koszach noszonych na plecach przez kobiety. Na ich dobytek składają się prymitywne narzędzia, naczynia z tykwy, trochę zapasów manioku oraz surowce niezbędne do wyrobu rozmaitych przedmiotów. Śpią nago na gołej ziemi, często zbici w gromadę, żeby utrzymać ciepło. Nambikwara są niscy- 1,6 m mężczyzna i 1,5 kobieta. Chodzą całkiem nago, odziani jedynie w ozdoby- bransoletki, sznury muszli itp. Młode Indianki zdaniem Straussa są atrakcyjne, szczególnie jak się wytarzają w piachu, który nadaje im skórom przyjemny odcień. Mają delikatne owalne rysy, ale nie mają wcięcia w talii.
U Nambikwarów małżeństwa występują wewnątrz rodziny- na zasadzie kuzynostwa krzyżowanego (tzn. można się żenić z córką siostry ojca lub brata matki- nawet nazwa tych stosunków pokrewieństwa jest tożsama z określeniem męża bądź żony). Zaś kuzyni równoległe (dzieci dwóch braci lub dwóch sióstr) traktują się jak rodzeństwo. Wódz grupy może pozwolić sobie na więcej niż jedną żonę.

(…)

… to jednak nie dziwi. Warto zwrócić uwagę, że w trakcie tych wstępnych pieszczot u Indian nie pojawia się erekcja- Strauss tłumaczy tym fakt owej swobody (opozycja spokój-podniecenie) i zwraca uwagę, że rozciąga się ona na inne obszary (koszula zamiast „husteczki”).
Indianie przez cały dzień zajmują się pracą- mężczyźni polują, kobiety zajmują się zbieractwem. Dopiero wieczorem przychodzi czas na odpoczynek i konsumpcję zdobytego pożywienia. Warto zauważyć, że w porze deszczowej ciężar wyżywienia spada na barki mężczyzny (zwierzyna + maniok) co daje pewną stabilzację, a w porze suchej na barki kobiet (eklektyczne obiadki), co z kolei u Indian wywołuje podniecenie związane z przygodą. Rodzina jest podstawową jednostką gospodarczą u Nambikwarów.
Stosunek mężczyzn do kobiet jest dwojaki- z jednej strony uważają…
… dynamiczne zmiany kultury nastąpiły w neolicie (np. życie obywatela rzymskiego i XVII-wieczonego Francuza nie różnią się od siebie znacząco). Pismo nie odegrało znaczącej roli w rozwoju technicznym, za to doprowadziło do integracji grup ludności w miasta i państwa, a co z tym idzie hierarchizacji społecznej i wyzysku. Intelektualno-estetyczne użycie pisma jest procesem wtórnym. Oczywiście istniały…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz