Skrypt z prawa konstytucyjnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 686
Wyświetleń: 2051
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Skrypt z prawa konstytucyjnego - strona 1  Skrypt z prawa konstytucyjnego - strona 2  Skrypt z prawa konstytucyjnego - strona 3

Fragment notatki:

Pojęcie systemu wyborczego i rodzaje systemów wyborczych.
System wyborczy rozumiany jest jako całokształt zasad zawartych w prawie wyborczym, a także nie mających charakteru prawnego, stosowanych w praktyce wyborów do organów przedstawicielskich. System wyborczy sensu largo oznacza ogół zasad dotyczących trybu przygotowania i przeprowadzenia wyborów oraz zasad podziału mandatów, a jako zasady ustalania wyników wyborów funkcjonuje w znaczeniu sensu stricto. Rodzaje sys. wyb.:1)systemy większościowe- mandat dla tego, kto uzyska największą liczbę głosów-są 2 rodzaje: a) sys. większości bezwzględnej- kandydat lub lista więcej niż połowa ważnie oddanych głosów; b) sys. większości względnej-kandydat lub lista więcej głosów niż konkurenci; 2)systemy proporcjonalne- idea okres Rewolucji FRA, cecha charakt.- dążenie do zapewnienia podziału mandatów wyborczych pomiędzy poszczególne ugrupowania, które wystawiły listy wyborcze proporcjonalnie do liczby głosów oddanych na nie w wyborach. 3) sys. mieszane kombinacja systemów większościowych i proporcjonalnych w stosunku pół na pół.
Podstawowe instytucje demokracji bezpośredniej.
Formami demokracji bezpośredniej w Polsce są referenda i inicjatywa ludowa.
Referendum może być przeprowadzone w sprawach o szczególnym zna­czeniu dla państwa (art. 125). Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić: a) Sejm, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, b) Prezydent, za zgodą Senatu, wyrażoną bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
W myśl ustawy z roku 1995, referendum polega na udzieleniu, na urzędowej karcie do głosowania, pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytania albo na dokonaniu wyboru między zaproponowanymi wariantami rozwiązań. W głosowaniu mają prawo uczestniczyć obywatele polscy posia­dający czynne prawo wyborcze do Sejmu. Referenda, przeciwnie niż wybory, nie są przeprowadzane poza granicami kraju (wyjątek od tej zasady dotyczył tylko referendum konstytucyjnego).
Sejm może postanowić o poddaniu określonej sprawy pod referendum z własnej inicjatywy, a także na wniosek: a) Senatu, b) Rady Ministrów, c) grupy obywateli (jeśli dla swojego wniosku uzyskają poparcie co najmniej 500 tysięcy osób posiadających czynne prawo wyborcze do Sejmu). Dodajmy, że referendum z inicjatywy grupy obywateli jest jednak ograniczone co do swego przedmiotu, nie może bowiem dotyczyć: wydatków i dochodów państwa, jego obronności, a także amnestii.
Wynik referendum jest wiążący, jeżeli wzięła w nim udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania. Natomiast rozstrzygnięcie zapada tylko wtedy, gdy za jednym z dwóch lub więcej przedstawionych rozwiązań opowie­działa się największa liczba biorących udział w głosowaniu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz