To tylko jedna z 15 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pojęcie systemu wyborczego i rodzaje systemów wyborczych.
System wyborczy rozumiany jest jako całokształt zasad zawartych w prawie wyborczym, a także nie mających charakteru prawnego, stosowanych w praktyce wyborów do organów przedstawicielskich. System wyborczy sensu largo oznacza ogół zasad dotyczących trybu przygotowania i przeprowadzenia wyborów oraz zasad podziału mandatów, a jako zasady ustalania wyników wyborów funkcjonuje w znaczeniu sensu stricto. Rodzaje sys. wyb.:1)systemy większościowe- mandat dla tego, kto uzyska największą liczbę głosów-są 2 rodzaje: a) sys. większości bezwzględnej- kandydat lub lista więcej niż połowa ważnie oddanych głosów; b) sys. większości względnej-kandydat lub lista więcej głosów niż konkurenci; 2)systemy proporcjonalne- idea okres Rewolucji FRA, cecha charakt.- dążenie do zapewnienia podziału mandatów wyborczych pomiędzy poszczególne ugrupowania, które wystawiły listy wyborcze proporcjonalnie do liczby głosów oddanych na nie w wyborach. 3) sys. mieszane kombinacja systemów większościowych i proporcjonalnych w stosunku pół na pół.
Podstawowe instytucje demokracji bezpośredniej.
Formami demokracji bezpośredniej w Polsce są referenda i inicjatywa ludowa.
Referendum może być przeprowadzone w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa (art. 125). Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić: a) Sejm, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, b) Prezydent, za zgodą Senatu, wyrażoną bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
W myśl ustawy z roku 1995, referendum polega na udzieleniu, na urzędowej karcie do głosowania, pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytania albo na dokonaniu wyboru między zaproponowanymi wariantami rozwiązań. W głosowaniu mają prawo uczestniczyć obywatele polscy posiadający czynne prawo wyborcze do Sejmu. Referenda, przeciwnie niż wybory, nie są przeprowadzane poza granicami kraju (wyjątek od tej zasady dotyczył tylko referendum konstytucyjnego).
Sejm może postanowić o poddaniu określonej sprawy pod referendum z własnej inicjatywy, a także na wniosek: a) Senatu, b) Rady Ministrów, c) grupy obywateli (jeśli dla swojego wniosku uzyskają poparcie co najmniej 500 tysięcy osób posiadających czynne prawo wyborcze do Sejmu). Dodajmy, że referendum z inicjatywy grupy obywateli jest jednak ograniczone co do swego przedmiotu, nie może bowiem dotyczyć: wydatków i dochodów państwa, jego obronności, a także amnestii.
Wynik referendum jest wiążący, jeżeli wzięła w nim udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania. Natomiast rozstrzygnięcie zapada tylko wtedy, gdy za jednym z dwóch lub więcej przedstawionych rozwiązań opowiedziała się największa liczba biorących udział w głosowaniu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)