To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Składowiska i magazyny
Poszczególne materiały i wyroby budowlane są magazynowane w różny sposób. Większość z nich składuje się na otwartej przestrzeni, na tzw. placach składowych. Teren w rejonie składowania należy wyrównać i odwodnić rowami otwartymi, a gdy istnieje kanalizacja - przez wpusty uliczne.
Nawierzchnie placów składowych można wykonywać z tych samych materiałów i prefabrykatów co nawierzchnie dróg tymczasowych. Materiały wrażliwe na oddziaływanie opadów atmosferycznych przechowuje się pod zadaszeniem (w wiatach). W magazynach zamkniętych składuje się materiały budowlane nieodporne na działanie czynników atmosferycznych oraz narzędzia, części maszyn, artykuły elektrotechniczne i inne.
Materiały powinny być składowane zgodnie z wymaganiami technicznymi mającymi na celu utrzymanie podstawowych właściwości tych materiałów i zapobieżenie ich niszczeniu oraz zapewnienie bezpiecznych warunków pracy robotnikom zatrudnionym w magazynie. W celu właściwego składowania materiałów obiekty magazynowe powinny być wyposażone w odpowiednie przegrody, stojaki, półki, lekkie wózki ręczne i drabinki.
Przed zmagazynowaniem poszczególnych rodzajów materiałów budowlanych należy zapoznać się ze szczegółowymi warunkami ich składowania [3], [4], [6].
Składowiska materiałów masowych i ciężkich należy sytuować wzdłuż dróg i jak najbliżej wznoszonych budowli (rys. 2.17), a materiałów służących do produkcji prefabrykatów, jak np. kruszywo, cement, stal zbrojeniowa, drewno do wyrobów ciesielskich, umieszczać w pobliżu miejsc wytwarzania mieszanki betonowej, zapraw, zbrojenia, deskowań. Wiaty i magazyny zamknięte dobrze jest lokalizować w pobliżu siedziby kierownictwa budowy. Drogi przy magazynach powinny być poszerzone w celu wyeliminowania utrudnień transportowych. Składowiska elementów prefabrykowanych lokalizuje się bezpośrednio w zasięgu maszyn montażowych.
Tymczasowe konstrukcje magazynowe muszą charakteryzować się łatwością montażu, demontażu i transportu. Mogą to być również obiekty typu przewoźnego, jak np. wóz magazynowy przedstawiony na rys. 2.18. Zaleca się stosowanie typowych budynków magazynowych, lecz w uzasadnionych przypadkach mogą to być również konstrukcje zaprojektowane indywidualnie. Ze względu na zagrożenie pożarowe tymczasowe obiekty magazynowe i place składowe powinny być odpowiednio usytuowane. Za bezpieczną odległość między poszczególnymi obiektami przeznaczonymi do składowania materiałów budowlanych przyjmuje się co najmniej 12 m, zaś między magazynami a budynkami stałymi - co najmniej od 16 do 20 m. Jednocześnie powinien być możliwy dojazd wozów straży pożarnej do każdego obiektu magazynowego. W budynkach magazynowych i w pobliżu nich należy umieszczać łatwe w użyciu środki ochrony przeciwpożarowej oraz hydranty. Określając wielkość składowisk materiałów budowlanych, należy wyznaczyć niezbędną wielkość pola powierzchni składowiska oraz długość tzw. frontu załadunkowo-wyładunkowego. Wielkość pola powierzchni składowiska zależy od:
(…)
… lub pobierających je stamtąd zależy od prawidłowego wyznaczenia długości placów składowych. W tym celu oblicza się długość tzw. frontu załadunkowo--wyladunkowego, przez co należy rozumieć długość składowiska niezbędną do rozładowania lub załadowania jednocześnie przybywających pojazdów. Na placach budowy chodzi najczęściej o wyznaczenie tzw. frontu wyładunkowego, czyli o zapewnienie sprawnego odbioru dostaw…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)