Składowiska i magazyny

Nasza ocena:

5
Pobrań: 49
Wyświetleń: 553
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Składowiska i magazyny - strona 1 Składowiska i magazyny - strona 2 Składowiska i magazyny - strona 3

Fragment notatki:

Składowiska i magazyny
Poszczególne materiały i wyroby budowlane są magazynowane w różny sposób. Większość z nich składuje się na otwartej przestrzeni, na tzw. placach składowych. Teren w rejonie skła­dowania należy wyrównać i odwodnić rowami otwartymi, a gdy istnieje kanalizacja - przez wpusty uliczne.
Nawierzchnie placów składowych można wyko­nywać z tych samych materiałów i prefabryka­tów co nawierzchnie dróg tymczasowych. Materiały wrażliwe na oddziaływanie opadów atmosferycznych przechowuje się pod zadasze­niem (w wiatach). W magazynach zamkniętych składuje się materiały budowlane nieodporne na działanie czynników atmosferycznych oraz narzędzia, części maszyn, artykuły elektrotech­niczne i inne.
Materiały powinny być składowane zgodnie z wymaganiami technicznymi mającymi na ce­lu utrzymanie podstawowych właściwości tych materiałów i zapobieżenie ich niszczeniu oraz zapewnienie bezpiecznych warunków pracy ro­botnikom zatrudnionym w magazynie. W ce­lu właściwego składowania materiałów obiekty magazynowe powinny być wyposażone w odpo­wiednie przegrody, stojaki, półki, lekkie wózki ręczne i drabinki.
Przed zmagazynowaniem poszczególnych ro­dzajów materiałów budowlanych należy zapo­znać się ze szczegółowymi warunkami ich skła­dowania [3], [4], [6].
Składowiska materiałów masowych i ciężkich należy sytuować wzdłuż dróg i jak najbliżej wznoszonych budowli (rys. 2.17), a materia­łów służących do produkcji prefabrykatów, jak np. kruszywo, cement, stal zbrojeniowa, drew­no do wyrobów ciesielskich, umieszczać w po­bliżu miejsc wytwarzania mieszanki betonowej, zapraw, zbrojenia, deskowań. Wiaty i magazy­ny zamknięte dobrze jest lokalizować w pobliżu siedziby kierownictwa budowy. Drogi przy ma­gazynach powinny być poszerzone w celu wy­eliminowania utrudnień transportowych. Skła­dowiska elementów prefabrykowanych lokalizu­je się bezpośrednio w zasięgu maszyn monta­żowych.
Tymczasowe konstrukcje magazynowe muszą charakteryzować się łatwością montażu, de­montażu i transportu. Mogą to być również obiekty typu przewoźnego, jak np. wóz ma­gazynowy przedstawiony na rys. 2.18. Zaleca się stosowanie typowych budynków magazyno­wych, lecz w uzasadnionych przypadkach mogą to być również konstrukcje zaprojektowane in­dywidualnie. Ze względu na zagrożenie pożarowe tymcza­sowe obiekty magazynowe i place składo­we powinny być odpowiednio usytuowane. Za bezpieczną odległość między poszczególnymi obiektami przeznaczonymi do składowania ma­teriałów budowlanych przyjmuje się co najmniej 12 m, zaś między magazynami a budynkami stałymi - co najmniej od 16 do 20 m. Jedno­cześnie powinien być możliwy dojazd wozów straży pożarnej do każdego obiektu magazyno­wego. W budynkach magazynowych i w pobli­żu nich należy umieszczać łatwe w użyciu środ­ki ochrony przeciwpożarowej oraz hydranty. Określając wielkość składowisk materiałów bu­dowlanych, należy wyznaczyć niezbędną wiel­kość pola powierzchni składowiska oraz dłu­gość tzw. frontu załadunkowo-wyładunkowego. Wielkość pola powierzchni składowiska zale­ży od:

(…)

… lub pobierających je stamtąd zależy od prawidłowego wyznacze­nia długości placów składowych. W tym celu oblicza się długość tzw. frontu załadunkowo--wyladunkowego, przez co należy rozumieć długość składowiska niezbędną do rozładowa­nia lub załadowania jednocześnie przybywają­cych pojazdów. Na placach budowy chodzi naj­częściej o wyznaczenie tzw. frontu wyładunko­wego, czyli o zapewnienie sprawnego odbioru dostaw…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz