Skarga Komisji przeciwko państwu członkowskiemu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 441
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Skarga Komisji przeciwko państwu członkowskiemu - strona 1 Skarga Komisji przeciwko państwu członkowskiemu - strona 2 Skarga Komisji przeciwko państwu członkowskiemu - strona 3

Fragment notatki:

Skarga Komisji przeciwko państwu członkowskiemu w związku z niewywiązaniem się przez nie z zobowiązań wynikających z Traktatów (art. 258 TFUE): Jeśli Komisja uznaje, że Państwo Członkowskie uchybiło jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, wydaje ona uzasadnioną opinię w tym przedmiocie, po uprzednim umożliwieniu temu Państwu przedstawienie swych uwag. Jeśli Państwo to nie zastosuje się do opinii w terminie określonym przez Komisję, może ona wnieść sprawę do TSUE. Postępowanie to można podzielić na dwa etapy - etap nieformalny , a następnie etap formalny . Procedura wstępna (nieformalna) polega na poinformowaniu państwa przez Komisję o tym, że zdaniem Komisji dopuszcza się ono naruszenia prawa UE, oraz na poszukiwaniu rozwiązania tej sytuacji przez Komisję i zainteresowane państwo. Ta faza postępowania daje państwu członkowskiemu możliwość osiągnięcia porozumienia z Komisją w zakresie sposobu i terminu usunięcia naruszenia zobowiązani, bez wszczynania formalnej procedury. Etap formalny postępowania przebiega w dwóch fazach: a) Etap przesądowy , który ma charakter administracyjny , gdzie Komisja najpierw kieruje do państwa członkowskiego pismo ostrzegawcze ( pisemne formalne ostrzeżenie ), w którym wskazuje istnienie naruszenia zobowiązania wynikającego z prawa UE po stronie państwa członkowskiego, wzywa je do usunięcia tego naruszenia, a także wyznacza termin, w którym państwo powinno to uczynić. Termin ten wynosi zwykle 2 miesiące , w razie nagłej potrzeby może jednak być krótszy. Formalne ostrzeżenie daje państwu członkowskiemu możliwość ustosunkowania się do zarzutów. Otrzymawszy formalne ostrzeżenie, państwo członkowskie może:
- usunąć naruszenie zobowiązania wynikającego z prawa Unii zgodnie z żądaniem Komisji,
- nie reagować,
- zanegować istnienie zobowiązania albo istnienie jego naruszenia. W dwóch ostatnich przypadkach Komisja może kontynuować postępowanie i skierować do państwa członkowskiego kolejne pismo, tj. uzasadnioną (umotywowaną) opinię . Wskazuje ona, na czym w ocenie Komisji polega naruszenie, którego dopuściło się państwo, zwiera wezwanie do usunięcia naruszenia, a także wyznacza w tym celu termin - zwykle dwumiesięczny. Umotywowana opinia powinna się też odnosić do danych przytoczonych przez państwo członkowskie w odpowiedzi na formalne ostrzeżenie. Jak zatem widać, wysunięcie przez Komisję nowych (zmienionych) zarzutów wymaga wszczęcia nowego postępowania. Komisja nie ma obowiązku wskazywania w umotywowanej opinii działań, jakie państwo powinno podjąć w celu usunięcia naruszenia. Jeśli jednak przedmiotem zarzutu Komisji jest niewydanie określonego środka, to umotywowana opinia powinna zawierać dokładne wskazanie, jakiego środka nie wydano z naruszeniem prawa UE - pod rygorem utraty możliwości powołania tego zrzutu w postępowaniu sądowym.

(…)

… ust. 2 TUE, każda instytucja działa w granicach uprawnień przyznanych jej na mocy Traktatów, zgodnie z procedurami, na warunkach i w celach w nich określonych. Instytucje lojalnie ze sobą współpracują. A według art. 19 ust. 1 TUE, który obejmuje zasady solidarności/lojalnej współpracy, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej obejmuje Trybunał Sprawiedliwości, Sąd i sądy wyspecjalizowane. Zapewnia…
… wynikających z Traktatów i konsekwencje niewywiązania się z tego zobowiązania:
Obowiązek wywiązywania się z wyroków TSUE wynika z zasady kompetencji powierzonych z art. 1 TUE. Artykuł 3 ust. 6 TUE, który mówi o tym, że Unia dąży do osiągnięcia swoich celów właściwymi środkami odpowiednio do kompetencji przyznanych jej w Traktatach. Artykuł 4 ust. 1 stanowi, że zgodnie z artykułem 5 wszelkie kompetencje…
…, gdzie odbywa się postępowanie przed TS i jest wydawany wyrok. Inicjatorem postępowania sądowego jest Komisja. Nie musi ona wykazywać interesu prawnego. Ciężar dowodu w zakresie istnienia naruszenia zobowiązania spoczywa w całości na Komisji. Ona więc musi udowodnić istnienie zobowiązania wynikającego z prawa UE dla pozwanego państwa oraz naruszenie tego zobowiązania przez państwo członkowskie. Wyrok…
… (tym samym nie podzielając stanowiska państwa powodowego), to państwo powodowe może ( ale dopiero po upływie trzymiesięcznego terminu) skierować skargę do TS. Wniesienie skargi przed upływem terminu trzymiesięcznego będzie dawało podstawę do jej odrzucenia jako niedopuszczalnej.
W postępowaniu sądowym ciężar dowodu spoczywa na państwie powodowym. Jeżeli Komisja w procedurze przedsądowej nie podzieliła…
…. Parlamenty narodowe czuwają nad przestrzeganiem zasady pomocniczości zgodnie z procedurą przewidzianą w tym protokole.
4. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów.
Instytucje Unii stosują zasadę proporcjonalności zgodnie z Protokołem w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności.
Zgodnie z art. 13…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz