To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
17. Sens ideowy pojęcia liberalizm LIBERALIZM (z łac. liberalis – dotyczący wolności, od liber – wolny) doktryna filozoficzna, moralna, społeczno-polityczna i ekonomiczna oparta o indywidualistyczną i naturalistyczną koncepcję człowieka oraz podnosząca wolność osobistą i/lub polityczną i gospodarczą jednostki do rangi najwyższej wartości; ruch polityczny głoszący zasady ideologii liberalnej i dążący do podporządkowania im życia społecznego i ustroju państwowego; potocznie: postawa przyzwolenia („tolerancji” i „otwartości”) wobec zasadniczo wszelkich mniemań i zachowań ludzkich. Posiada status ideologii przenikającej całą strukturę życia współczesnego świata. Według Stephena Holmesa: czterema zasadniczymi normami czy wartościami liberalizmu są: osobiste bezpieczeństwo (monopolizacja prawowitej przemocy przez agencje rządowe, których działalność jest kontrolowana i regulowana przez prawo), bezstronność (jeden system prawny stosowany jest tak samo wobec wszystkich), wolność jednostki (szeroki zakres wolności od nadzoru ze strony państwa, w tym wolność sumienia, prawo do odmienności, prawo wierności ideałom odrzucanym przez sąsiadów, wolność podróżowania i emigrowania itd.), demokracja (prawo do uczestnictwa w procesie ustawodawczym przez udział w wyborach i publicznych dyskusjach możliwym dzięki wolnej prasie) zasadniczymi elementami liberalnego porządku publicznego są : tolerancja religijna, wolność dyskusji, ograniczenia działalności policji, wolne wybory, konstytucyjny rząd opierający się na rozdziale władzy ustawodawczej i wykonawczej, publiczny nadzór nad publicznym budżetem w celu ograniczenia przekupstwa oraz polityka gospodarcza nastawiona na trwały wzrost na gruncie własności prywatnej i swobodę zawierania umów Według Johna Graya tradycja liberalna jest: indywidualistyczna , gdyż uznaje moralny prymat jednostki nad jakimikolwiek roszczeniami ze strony społeczeństwa; egalitarna , gdyż uznaje równość wszystkich ludzi i odrzuca wszelkie prawne czy polityczne porządki uznające różną wartość poszczególnych jednostek; uniwersalistyczna , gdyż głosi niezmienność natury ludzkiej i nadaje drugorzędne znaczenie kontekstom historycznym i formom kulturowym; meliorystyczna , gdyż twierdzi, że wszelkie instytucje społeczne i polityczne są zdolne do samoregulacji i samodoskonalenia. Według Zbigniewa Rau, liberalizm: jednostka jest podmiotem praw czy uprawnień naturalnych, wśród których naczelne miejsce zajmuje własność,
(…)
… zasadę podziału władz, która ma służyć
najskuteczniejszemu zabezpieczeniu uprawnień rządzących,
rządzonym przysługuje prawo oporu wobec rządzących w sytuacji, gdy
uprawnienia rządzonych są przez rządzących systematycznie gwałcone.
Do cech koniecznych liberalizmu należałoby zaliczyć:
antropologiczny indywidualizm, wychodzący od jednostki jako
początku i zasady bytu społecznego, nie wykluczający…
… teologii politycznej i negację religijnej legitymizacji
władzy oraz odnoszenia ustroju i działania państwa do Boga;
światopogląd prawniczy, czyli niezachwiane przekonanie, że
prawo musi mieć postać zapisaną, co prowadzi do identyfikowania
konstytucji państwa z ustawą konstytucyjną, niekoniecznie jednak
do chęci drobiazgowego regulowania wszystkich sfer życia;
uniwersalizm, czyli przekonanie zarówno…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)