67. Sens ideowy pojęcia chrześcijańska demokracja Chrześcijańska demokracja (chadecja)- ruch ideowy i społeczno-polityczny, wywodzący swój program z zasad etycznych chrześcijaństwa i nauki społecznej Kościoła. Pojęcie to pojawiło się pod koniec XIXw. W niektórych rozważaniach przedstawicieli katolicyzmu społecznego (zwłaszcza we Francji, Belgii i Włoszech), głównie orientacji katolicko-liberalnej. Pierwszy raz tego pojęcia użył ks. Antoine Pottier, a w 1901r. nazwa ta została zaakceptowana przez papieża Leona XIII. Ruch chrześcijańsko-demokratyczny powstał z rozwoju idei socjalizmu chrześcijańskiego w kilku katolickich krajach zachodnioeuropejskich i południowoamerykańskich. Jest on inspirowany myślą katolicką, jednakże był niezależny strukturalnie od hierarchii kościelnej; znalazł on wyraz organizacyjny w partiach politycznych. Podstawę dla programu chrześcijańskiej demokracji, stanowiły społeczne encykliki papieskie: Leona XIII Rerum novarum (1891), Graves de communi (1901) i Piusa XI Quadragesimo anno (1931). Program społeczny powstał i kształtował się w opozycji zarówno do socjalistycznego kolektywizmu, jak i liberalnego indywidualizmu. • uznanie własności prywatnej za prawo naturalne, dopuszczając jednocześnie pluralizm własności oraz nacjonalizację za odszkodowaniem. • Kwestie gospodarcze- (współcześnie) społeczna gospodarka rynkowa, oparta na zasadach wolności, konkurencji i sprawiedliwości społecznej; ograniczony interwencjonizm państwowy. • państwo- zasadą pomocniczości, decentralizacji i autonomii regionalnej. • rozdziału Kościoła od państwa. • za demokratyzmem, a przeciw autorytaryzmowi i totalitaryzmowi. • ruch polityczny centrowy, dystansujący się od skrajnych stanowisk prawicy i lewicy. • polityka międzynarodowa- idea integracji europejskiej. • wpływ filozofii chrześcijańskiej: afirmacja pierwiastka duchowego, etyczne podstawy polityki, godność osoby ludzkiej, prymat wpólnego dobra, doskonalenie społeczeństwa (Rafael Caldera) • odejście od wyraźnych związków z Kościołem i religią chrześcijańska po II wojnie światowej • najważniejsze wartości: osoba ludzka, człowieka stworzonego na obraz i podobieństwo Boga, wyposażonego w wolność, świadomość i niezbywalne prawa 1930- europejska Konferencja Międzynarodowa Chrześcijańskich Związków Zawodowych; nie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)