Semantyka przekazów językowych

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Semantyka przekazów językowych - strona 1 Semantyka przekazów językowych - strona 2 Semantyka przekazów językowych - strona 3

Fragment notatki:


SEMANTYKA PRZEKAZÓW JĘZYKOWYCH Doświadczenia osobnicze kodowane i porządkowane w jakiejś formie w ośrodkowym układzie nerwowym tworzą poznawczy model świata (wiedzę), który jest ważnym mechanizmem regulującym stosunki jednostki z jej otoczeniem Komunikaty językowe odbierane w sposób pełny mają istotny udział w procesie kształtowania się tego modelu
Ubogość czystego aktu percepcyjnego: pierwotne informacje płynące z receptorów są w zasadniczy sposób wzbogacane w trakcie ich obróbki w ośrodkowym układzie nerwowym. Wiedzę dołącza się do informacji wizualnej
Percepcja jest traktowana jako złożony proces, w którym informacja sensoryczna pełni rolę wskazówki aktywizującej pewna kategorię, ta zaś z kolei pozwala spodziewać się jeszcze innych cech tego, co widziane, słyszane, dotykane itp., a przez to steruje dalszym, bardziej pogłębionym spostrzeganiem
Integracja kategorii (określonej jednostki wiedzy) zakodowanej w jakiś sposób w pamięci trwałej z bieżącą informacją sensoryczną pozwala poznać dany obiekt lub zdarzenie, tzn. wytworzyć jego umysłowy odpowiednik
Proces spostrzegania polega na tworzeniu adekwatnego znaczenia danej informacji sensorycznej na podstawie wcześniej zdobytej wiedzy
Konstruktywizm: znaczenie jest raczej konstrukcją poznającego podmiotu niż miej lub bardziej wierną odbitką rzeczywistych struktur
Dwa rozumienia wiedzy (niejęzykowej):
1)rozumienie zwykłe: to termin równoznaczny z „wiadomością”: oznacza ujety w zdania i w tej postaci zapamiętany produkt procesu poznania
2) w rozumieniu konstruktywizmu: wiedza nie jest tylko produktem procesu poznania, lecz także jego narzędziem , czyli układem generującym przewidywania co do nieobserwowanych właściwości obiektów i zdarzeń
Wiedza jest generatywna- pozwala formułować przewidywania co do cech obiektów, sytuacji i zdarzeń wcześniej nie doświadczanych Pojęcie - podstawowy składnik wiedzy. Pojęcie będąc reprezentacja klasy obiektów, zdarzeń, relacji lub działań, jest syntezą doświadczenia percepcyjnego i czynnościowego
Im głębiej jest dane pojęcie zakorzenione w doświadczeniu percepcyjnym, tym większa jest jego regulacyjna siła
Im wyższy jest poziom struktur operacyjnych zawartych w pojęciu, tym szerszy jest zakres jego stosowalności
Pojęcia są ze sobą w różnorodny sposób powiązane i tworzą osobiste, wewnętrzne teorie Wewnętrzna teoria osobowości: pozwala człowiekowi orientować się w gąszczu informacji interpersonalnych, przewidywać zachowania innych ludzi, przejmować wobec nich jakiś kierunek działania
U człowieka wiedza niejęzykowa połączona jest z językiem. Dzięki temu możliwe są dwa procesy:
1. aktywizowanie wiedzy nie tylko przez naturalne wskazówki percepcyjne, lecz także przez sztuczne wskazówki językowe (kodowanie)


(…)

… i działania, ale także w postaci sztucznych wskazówek językowych (dekodowanie)
Proces dekodowania przekazu = proces rozumienia przekazu
Semantyka- naukowa refleksja nad znaczeniem przekazu językowego
Aby jednostka zrozumiała zdanie, musi dysponować słownikiem- lista wszystkich jednostek leksykalnych języka wraz z przyporządkowanymi im „odczytami”, czyli zbiorami „znaczków semantycznych” ( np. kawaler…
… i zdarzeń jak i powiadomień, które mają zmieniać wymiary wiedzy, a więc zasady porządkowania obiektów i zdarzeń
W celu wzbogacenia treści powiadomienia wykorzystuje się „nieprzezroczyste” wskazówki językowe
Słowo może stać się bodźcem warunkowym:
- dzięki kontekstowi, w którym zostało wprowadzone do słownika jednostki lub reakcjom otoczenia na próby jego użycia ( np. używanie brzydkich słów)
-gdy źródłem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz