To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SEGMENTACJA RYNKU SEGMENTACJA - proces podziału ogólnego rynku, np. wszystkich sektorów rynku takich jak turystyka wypoczynkowa na podgrupy, czyli segmenty w celu zarządzania marketingowego. Jego celem jest bardziej efektywny marketing realizowany dzięki kształtowaniu promocji i dostarczaniu celowo stwarzanych produktów nastawianych na zaspokojenie wyodrębnionych potrzeb grup docelowych.
Segmentacja to podział rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcją na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek.
Segment rynku - jednorodna grupa klientów, której członkowie mają wspólne charakterystyczne cechy odnoszące się do formy zakupu lub wykorzystywania jakiegoś produktu.
POGLĄDY NA SEGMENTACJĘ Z punktu widzenia operacyjnego najefektywniejszy jest zwykle pojedynczy i wytwarzany masowo produkt.
Z punktu widzenia marketingowego - potrzeba tworzenia i dostarczania produktów tworzonych pod kątem różnych grup klientów jest kluczowym elementem powodzenia na rynku.
Segmentacja jest użyteczna, ponieważ: ułatwia poznawanie cech i reakcji potencjalnych nabywców,
ułatwia dotarcie do tych klientów, których preferencje są uwzględniane przy kształtowaniu produktu,
pozwala szybko zauważać zmiany na rynku,
pozwala dostosować wybrane produkty do potrzeb nabywców,
minimalizuje ryzyko gospodarcze,
służy bardziej efektywnemu wydatkowaniu środków finansowych przeznaczonych na kampanię reklamową [jak? gdzie? kiedy? do kogo?],
ułatwia podejmowanie decyzji o alokacji zasobów na rynku.
PROCES SEGMENTACJI RYNKU Kryteria segmentacji: zmienne opisujące,
zmienne objaśniające,
zmienne charakteryzujące styl życia,
zmienne geodemograficzne.
Kryteria odnoszące się do konsumenta demograficzne płeć,
wiek,
miejsce zamieszkania,
narodowość,
faza cyklu życia rodziny.
społeczno - ekonomiczne dochód,
zawód,
wykształcenie.
psychologiczne styl życia,
aktywność,
zainteresowania,
opinie.
Kryteria odnoszące się do produktu / sytuacji / zakupu wzorce konsumpcji częstotliwość użycia,
lojalność wobec nauki,
posiadanie innych produktów.
(…)
… z produktu (rynek zimowych wczasów w ciepłych krajach),
czynniki psychograficzne,
społeczne grupy odniesienia (organizacje społeczne).
Zmienne charakteryzujące styl życia
Yuppies - młodzież w garniturach,
Dincs,
Nooples - bogaci emeryci,
Glammies - małżeństwa.
Zachowania konsumentów jako kryteria segmentacji rynku
status użytkowania
regularny,
początkujący,
potencjalny,
były,
nieużytkownik.
intensywność…
…
nabywcy taryfy APEX
wycieczki szkolne
PRZYKŁAD 2 (Hotel Sheraton - Polska)
SEGMENT
ŚRODKI ODDZIAŁYWANIA
INFORMACJE ISTOTNE DLA SEGMENTU
dział organizacji sprzedaży National Sheraton
warunki do organizowania obrad i spotkań; konkurencyjna cena pokoi
The Wall Street Journal, Forbes, Business Week
dogodna lokalizacja w centralnych dzielnicach, restauracja w hotelu
biura podróży
OCENA ATRAKCYJNOŚCI SEGMENTU…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)