Schematy poznawcze

Nasza ocena:

3
Pobrań: 546
Wyświetleń: 2695
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Schematy poznawcze - strona 1 Schematy poznawcze - strona 2

Fragment notatki:

Jak konstruowana jest wiedza i sądy o świecie społecznym? Istnieją różne sytuacje i różny ich odbiór, 1 sytuacja jest różnie postrzegana. Nasza wiedza skonstruowana jest w postaci: schematów
skryptów
. Ad.A) schemat poznawczy. Składa się z wiedzy uogólnionej, opartej na doświadczeniach; organizowanie wiedzy; wpływają na to, co zapamiętujemy, co myślimy. Nasze zachowanie zależy od wykształcenia struktur poznawczych, zwłaszcza tych zaktywizowanych w momencie poznawania ; zawarta wiedza i odczucia związane z tym, jak się zmienia schemat. Przyswajamy informacje ze schematu, te, które mu nie odpowiadają, zapominamy. Z upływem czasu schematy stają się coraz mniej wyraziste, coraz mniej podatne na zmiany, ale coraz bardziej wykształcone. Wiedza wynika z doświadczeń, zdarzeń, ma charakter wyabstrahowany z wiedzy o konkretnych egzemplarzach.
Każdy schemat cechuje prototypowość. Prototyp to najlepszy egzemplarz zdarzeń, rdzeń schematu. Za jego pomocą wnioskujemy o nieobserwowalnych cechach. Cechuje każdy schemat. Rodzaje schematów: Skrypty Schemat osób i rodzajów,
Schemat cech.
2.Schemat ułatwia przetwarzanie informacji dochodzących z zewnątrz, ułatwia zrozumienie i zapamiętywanie zdarzeń. Ponadto ukierunkowuje naszą uwagę na te cechy, na podstawie których orientujemy się, że obiekt jest egzemplarzem schematu, formuły zdarzeń i formuły sądu. Często postać asymilacji, ta sama informacja różnie rozumiana w zależności od schematu. 3.Schemat cech odzwierciedla pewne rodzaje zmienności cech, najważniejszym przejawem cech człowieka są jego zachowania, są podstawą do wnioskowania. Stereotyp - zbiór sądów na temat człowieka, kategorii osób, umieszczonych w pewnych grupach'; wyrazy pokrewne to dyskryminacja, uprzedzenie. Uprzedzenia - negatywny stosunek do członków grupy (np. rasizm)- emocje Dyskryminacja - niesprawiedliwe zachowanie wobec innych- zachowanie
Źródła stereotypów:
- otoczenie, społeczność (rodzice,mass media)
- język (oszwabić, wycyganić)
- twarzyzm - wyeksponowanie twarzy wiążę się z próbą pokazania inteligencji, pokazanie całej postaci niekoniecznie
Stereotypy gromadzą i przekazują wiedzę kulturalno-społeczną o różnych grupach, pozwala to na usprawnienie procesów przetwarzania informacji, ekonomizuje myślenie. Często jest próbą obrony, podwyższenia samooceny. Kilka teorii skąd się wzięły stereotypy:
- teoria (….??....), powstają wskutek konkurencji między grupami społecznymi, ubiegającymi się o dobra o ograniczonych zasobach, narasta ze wzrostem konfliktu, klasy niższe są bardziej uprzedzone, bardziej muszą o te dobra walczyć.


(…)

… się o dobra o ograniczonych zasobach, narasta ze wzrostem konfliktu, klasy niższe są bardziej uprzedzone, bardziej muszą o te dobra walczyć.
- teoria kozła ofiarnego- przeniesienie agresji na słabo identyfikowaną grupę, zazwyczaj w czasach małej stabilności gospodarczej, rywalizacja i agresja społeczna.
- teoria kategoryzacji społecznej- stereotypy wykorzystywane są jako narzędzie umysłowe pozwalające…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz