To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Schemat obciążenia mostów drogowych
W normie PN-85/S-10030 [33] wprowadzono pięć klas obciążenia oznaczonych dużymi literami alfabetu: A, B; C D i E. Każdej klasie obciążenia przyporządkowano pojazd o maksymalnym ciężarze, który może poruszać się po obiekcie bez ograniczeń. Odpowiednie ciężary pojazdów zestawiono w tablicy 7.6.
Klasę obciążenia, na którą należy projektować obiekty określa administrator obiektu. Jako zasadę przyjęto, że nowo projektowane obiekty projektuje się na klasy od A do C, natomiast klasy obciążenia D i E służą jedynie do ustalenia nośności istniejących obiektów, projektowanych wg innych norm obciążenia. Klasy obciążeń taborem samochodowym obiektów inżynierskich zależnie od klasy drogi podano w tablicy 7.7 (oznaczenie klas dróg - patrz rozdział l).
Ponadto obiekty usytuowane w ciągach dróg krajowych, stanowiących część europejskiej infrastruktury lub dróg o znaczeniu obronnym powinny być zaprojektowane na:
- nowo budowane - klasę A,
- odbudowywane, rozbudowywane i przebudowywane - co najmniej klasę B, natomiast pomosty wymienionych obiektów powinny być projektowane na klasę A
- w obiektach nowo budowanych i odbudowywanych, rozbudowywanych i przebudowywanych oraz sprawdzone na obciążenie pojazdem specjalnym wg Stanag 2021 (klasy 150 - nowo budowane, klasy 100 pozostałe).
Dodatkowo obiekty mostowe należy sprawdzać na obciążenie pojazdem specjalnym wg umowy standaryzacyjnej NATO (Stanag 2021). Ponadto rozporządzenie dotyczące wymagań, które muszą spełniać obiekty inżynierskie [42] nakłada warunek, by mosty o rozpiętościach większych lub równych 50 m były projektowa ne na obciążenie o jedną klasę wyższą niż przewidziano dla wszystkich innych obiektów na danej drodze.
Dla wszystkich klas przyjęto taki sam schemat obciążenia. W poszczególnych klasach zróżnicowano natomiast wartości obciążenia q i K (tabl. 7.8). Schemat obciążenia mostów drogowych składa się z obciążenia powierzchniowego, równomiernie rozłożonego q oraz układu ośmiu sił skupionych, nazwanych w normie obciążeniem K, nałożonego na obciążenie q w miejscu najniekorzystniejszym dla obliczanej wielkości (rys. 7.17). Schemat obciążenia K pokazano na rysunku 7.18. Obciążenie K może składać się z dowolnie wybranych sił skupionych, jeśli jest to niekorzystne dla obliczanej wielkości. Przy obliczaniu elementów o długości Z 5= 4,80 m obciążenie K może być zastąpione przez obciążenie równomiernie rozłożone na długości 4,80 m. Elementy główne mniejszych długości należy sprawdzać na obciążenie samochodami S. Schemat obciążenia samochodami S pokazano na rysunku 7.19, a wartości obciążenia zestawiono w tablicy 7.9. W przypadku gdy siły wewnętrzne, obliczone przy przyjęciu dwóch samochodów
(…)
… wartości odpowiednie do klasy obciążenia obiektu Miarodajne jest obciążenie dające większe wartości sił wewnętrznych. Obciążenie K i S mnoży się przez współczynnik dynamiczny. W obliczeniach współczynnika dynamicznego zaL należy przyjmować długość obliczanego elementu (płyty pomostowej, podłużnicy czy poprzecznicy), ewentualnie należy uwzględnić również redukcję jego wartości, gdy na pomoście znajduje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)