Obciążenie obiektów pojazdami ciężkimi - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 2982
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obciążenie obiektów pojazdami ciężkimi - wykład - strona 1 Obciążenie obiektów pojazdami ciężkimi - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Obciążenie obiektów pojazdami ciężkimi
Za obciążenie spełniające wymogi normy PN-85-S-10030 należy uznać każde ob­ciążenie, które wywołuje w przyjętym układzie obciążeń siły wewnętrzne nie prze­kraczające sił obliczeniowych ustalonych dla danej klasy obciążenia. Obciążenie znacznie większe od K może być uznane za normatywne, jeśli rozmieszczenie osi lub kół jest takie, że nie wywołuje sił wewnętrznych bardziej niekorzystnych od tych, które są wynikiem obliczeń przy położeniu obciążeń normowych, czyli obcią­żenia K i q. Jeżeli obciążenie nie spełnia wymagań układu podstawowego, można je przesunąć do układu wyjątkowego pod warunkiem, że będzie to rzadko występują­ce obciążenie konwojowane [49]. W praktyce oznacza to, że siły wewnętrzne obli­cza się dla współczynnika obciążenia yf = l,\5 oraz współczynnika dynamicznego ę = 1,0. Warunkiem pominięcia w obliczeniach współczynnika dynamicznego jest przejazd takiego pojazdu z prędkością nie przekraczającą 10 km/h. Dodatkowo zgod­nie z PN-85/S-10030 [33], warunkiem przepuszczenia przez obiekt drogowy takie­go obciążenia jest:
- by naciski obliczeniowe kół nie przekroczyły wartości przyjętych dla danej klasy obciążenia,
- wyeliminowanie innych obciążeń działających niekorzystnie na obiekt.
Rozporządzenie dotyczące wymagań stawianych obiektom mostowym [42] wprowadziło jako obowiązkowy przy sprawdzaniu niektórego typu obiektów cięż­kie pojazdy, zgodnie ze standardem NATO (Stanag 2021), klasy 150 i klasy 100. Schematy tych pojazdów pokazano na rysunkach 7.21 i 7.22. Sprawdzając stany graniczne nośności obciążenie to należy korygować współczynnikiem obciążenio­wym yf = 1,35. Cytowane rozporządzenie nie przytacza jednak warunków obciąże­nia opisanymi pojazdami. W pracy [50] autor sugeruje by przejazd pojazdu odbywał się wzdłuż osi przęsła. Wyklucza się spotkanie pojazdów na moście o jezdni dwupa-sowej przy małych rozpiętościach, a odległość skrajnych osi pojazdów w szeregu nie powinna być mniejsza od 30 m.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz