Sakramentologia - wykład 1

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sakramentologia - wykład 1 - strona 1 Sakramentologia - wykład 1 - strona 2

Fragment notatki:

 
  SAKRAMENTOLOGIA   Wykład I - 3 X 2005   Podręcznik: „Sakramenty Kościoła” - Benedetto Testa, Amateca, Podręczniki teologii katolickiej.   Plan wykładów: 1.       Rozwój sakramentów 2.       Ogólnie o sakramentach
3.       Poszczególnie o każdym z sakramentów
  Uwagi wstępne: Sakramentologia - jest to nauka o tajemnicach, znakach, które są rzeczywiste w życiu Kościoła. Sakramentologia jest to nauka o misterium Boga,
które realizuje się w Kościele. Kościół jest sakramentem, nie istniałby bez  sakramentów. Sakramenty Kościoła katolickiego: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia, Pokuta, Kapłaństwo, Małżeństwo, Namaszczenie chorych. Logos - nauka, przekaz słowa Sakramentum - tajemnica (z gr. misterium) Kościół Zachodni - (protestantyzm) - koncentruje się na krzyżu, męce i śmierci Chrystusa. Tu upatrują źródła sakramentów. Na to jest mocno kładziony akcent. Z sakramentów przyjmują tylko Chrzest i Ucztę Pańską. Baptyści nie uznają Chrztu katolickiego. Kościół katolicki uznaje każdy Chrzest udzielony w imię Trójcy św.
A.      Chrystus jako prasakrament Sakramenty nie są magią, są ściśle związane z Chrystusem, jest to element personalistyczny wpisany w naturę sakramentów. W Nowym Testamencie pojęcie misterium- tajemnicy jest odnoszone do Chrystusa ( 1Tm 3,16 -  A bez wątpienia wielka jest tajemnica pobożności. Ten, który objawił się w ciele, usprawiedliwiony został w Duchu, ukazał się aniołom, ogłoszony został poganom, znalazł wiarę w świecie, wzięty został w chwale.) . Chrystus pozostaje człowiekiem aż do końca świata. Również w niebie ma naturę ludzką. Chrystus jako sakrament ukazuje nam Boga. Jest widzialnym znakiem niewidzialnej rzeczywistości. Jest skutecznym znakiem łaski, ponieważ to, co czyni - autentycznie staje się faktem. Jest znakiem zarówno oznaczającym jak i sprawiającym łaskę. Wydarzenia z życia Jezusa, wszystko co czynił, świadczą, że Jezus jest sakramentem. W sensie ścisłym Chrystus ustanowił sakrament Eucharystii i Kapłaństwa. Sakrament jest znakiem widzialnym łaski Boga. Chrystus jest znakiem, który ukazuje Bóg, jest Bogiem - człowiekiem, jest najpełniejszym sakramentem. Dla nas Chrystus żyje dalej. Jest sakramentem wiecznym. Nasza śmierć jest złączeniem się z Nim. Dzięki Niemu sakramenty są skuteczne - bo to Chrystus w nich działa, jest sakramentem w uwielbionym człowieczeństwie. Chrystus jest sakramentem, bo ustanowił je, jest sakramentem, bo udziela łaski i ponieważ możemy się z nim spotkać w czasie adoracji Najświętszego Sakramentu.

(…)

… orzeczenie o sakramencie w NT, orzeczenie taki może wydać Magisterium Kościoła. Wszystko realizuje się w 7 znakach sakramentalnych.

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz