Sakramentologia - definicja i historia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sakramentologia - definicja i historia - strona 1 Sakramentologia - definicja i historia - strona 2

Fragment notatki:


SAKRAMENTOLOGIA Wykład I - 3 X 2005 Podręcznik: „Sakramenty Kościoła” - Benedetto Testa, Amateca, Podręczniki teologii katolickiej. Plan wykładów: Rozwój sakramentów Ogólnie o sakramentach
Poszczególnie o każdym z sakramentów
Uwagi wstępne: Sakramentologia - jest to nauka o tajemnicach, znakach, które są rzeczywiste w życiu Kościoła. Sakramentologia jest to nauka o misterium Boga,
które realizuje się w Kościele. Kościół jest sakramentem, nie istniałby bez sakramentów. Sakramenty Kościoła katolickiego: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia, Pokuta, Kapłaństwo, Małżeństwo, Namaszczenie chorych. Logos - nauka, przekaz słowa Sakramentum - tajemnica (z gr. misterium) Kościół Zachodni - (protestantyzm) - koncentruje się na krzyżu, męce i śmierci Chrystusa. Tu upatrują źródła sakramentów. Na to jest mocno kładziony akcent. Z sakramentów przyjmują tylko Chrzest i Ucztę Pańską. Baptyści nie uznają Chrztu katolickiego. Kościół katolicki uznaje każdy Chrzest udzielony w imię Trójcy św.
Chrystus jako prasakrament Sakramenty nie są magią, są ściśle związane z Chrystusem, jest to element personalistyczny wpisany w naturę sakramentów. W Nowym Testamencie pojęcie misterium- tajemnicy jest odnoszone do Chrystusa ( 1Tm 3,16 - A bez wątpienia wielka jest tajemnica pobożności. Ten, który objawił się w ciele, usprawiedliwiony został w Duchu, ukazał się aniołom, ogłoszony został poganom, znalazł wiarę w świecie, wzięty został w chwale.) . Chrystus pozostaje człowiekiem aż do końca świata. Również w niebie ma naturę ludzką. Chrystus jako sakrament ukazuje nam Boga. Jest widzialnym znakiem niewidzialnej rzeczywistości. Jest skutecznym znakiem łaski, ponieważ to, co czyni - autentycznie staje się faktem. Jest znakiem zarówno oznaczającym jak i sprawiającym łaskę. Wydarzenia z życia Jezusa, wszystko co czynił, świadczą, że Jezus jest sakramentem. W sensie ścisłym Chrystus ustanowił sakrament Eucharystii i Kapłaństwa. Sakrament jest znakiem widzialnym łaski Boga. Chrystus jest znakiem, który ukazuje Bóg, jest Bogiem - człowiekiem, jest najpełniejszym sakramentem. Dla nas Chrystus żyje dalej. Jest sakramentem wiecznym. Nasza śmierć jest złączeniem się z Nim. Dzięki Niemu sakramenty są skuteczne - bo to Chrystus w nich działa, jest sakramentem w uwielbionym człowieczeństwie. Chrystus jest sakramentem, bo ustanowił je, jest sakramentem, bo udziela łaski i ponieważ możemy się z nim spotkać w czasie adoracji Najświętszego Sakramentu. Kościół jako sakrament Kościół jest Ciałem Chrystusa - czyli przedłużeniem człowieczeństwa Chrystusa na ziemi, dlatego też jest sakramentem. Dzieje się to dzięki ludzkiej naturze Chrystusa Tak chciał sam Chrystus.

(…)

… jako sakrament pełni swoją posługę między dwoma przyjściami Pana, między kenozą - uniżeniem w Betlejem a paruzją - przyjściem w chwale. Kościół wtedy spełni się jako sakrament
Sakramenty, a Kościół jako sakrament
Chrystus jest korzeniem sakramentów. Ustanowił je na zasadzie wyrastania, nie jest więc potrzebne formalne orzeczenie o sakramencie w NT, orzeczenie taki może wydać Magisterium Kościoła
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz