Sądownictwo w administracji - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sądownictwo w administracji - omówienie  - strona 1 Sądownictwo w administracji - omówienie  - strona 2

Fragment notatki:

Sądownictwo w administracji
Rola sądów w funkcjonowaniu administracji publicznej sprowadza się głównie do wypełniania przez nie funkcji kontrolnych. Sądową kontrolę administracji publicznej sprawują sądy szczególne i sądy powszechne. Sądy powszechne i szczególne nie mogą się wzajemnie zastąpić w kontroli administracji publicznej, dlatego też nie są w stosunku do siebie konkurencyjne, a wręcz przeciwnie. Owe sądy charakteryzują odmienne zadania, odmienny zakres kontroli oraz inne skutki sprawowanej kontroli.
Ustawodawstwo wprowadziło kasacyjny model orzecznictwa sądów administracyjnych. Dlatego też sąd administracyjny bada i orzeka o legalności zaskarżonej czynności (aktu administracyjnego, innej czynności). W przypadku niezgodności z prawem, sąd administracyjny uchyla ów czynność albo stwierdza jej nieważność lub niezgodność z prawem. Ocena prawna, zawarta w wyroku sądu administracyjnego może zawierać pewne wytyczne sądu co do tego, jak stosować normy prawne w tej konkretnej, indywidualnej sprawie.
Sąd administracyjny jest powołany do rozpatrywanie wyłącznie kwestii prawnych, wyłącznie legalnościowego aspektu działania (bezczynności) administracji, nigdy zaś aspektu celowościowego. W efekcie sąd administracyjny może :
Oddalić skargę - gdy nie zachodzi niezgodność zaskarżonego działania (aktu) z prawem
Uwzględnia skargę - obalając działanie (akt) i jego skutki prawne, gdy działanie to narusza prawo
Odrzuca skargę - ze względów formalnych, z powodu na braki formalne w skardze lub w trybie jej złożenia nie może uruchomić mechanizmu kontroli sądowej.
Sąd administracyjny nie ma prawa badać celowości działań podjętych przez organy administracji publicznej. Zaś sąd powszechny rozpatruje sprawę merytorycznie i orzeka co do jej istoty. W systemie sądownictwa powszechnego administrację publiczną kontrolują sądy ubezpieczeń społecznych, sądy cywilne i - sporadycznie, incydentalnie - sądy karne.
Reguła jest taka, że najpierw w postępowaniu administracyjnym, zapada decyzja, a potem, wskutek powództwa strony albo szczególnego środka zaskarżenia, jak np.: w postępowaniu w sprawach ubezpieczeń społecznych, sprawa przechodzi do właściwości sądu, który załatwia ją, wydając stosowne orzeczenie.
A. Podstawy prawne działania sądownictwa administracyjnego
Naczelny sąd administracyjny wprowadzono do systemu polityczno-prawnego w Polsce w 1980r. w trakcie nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego, dokonując wtedy także stosownego zapisu w art. 1 par. 2 k.p.a. i wprowadzając wśród zasad ogólnych k.p.a. zasadę sądowej kontroli rozstrzygnięć administracyjnych na zasadach i w trybie określonym w kodeksie.
Podstawą prawną organizacji i funkcjonowania NSA była ustawa z 31 stycznia 1980 r. o NSA. Obecnie podstawą prawną jest ustawa z 11 maja 1995r. o NSA.


(…)

… z zakresu administracji publicznej
Akty nadzoru nad działalności organów jednostek samorządu terytorialnego
Sąd rozstrzyga także spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego oraz między organami tych jednostek a terenowymi organami administracji rządowej, a także - między samorządowymi kolegiami odwoławczymi.

… adwokata, notariusza lub radcy prawnego. Wymóg ten nie dotyczy osób z tytułem naukowym profesora oraz ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych
Wykazuje się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej
C. Zakres właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego
Obecnie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz