RZEŹBA OKRESU MANIERYZMU

Nasza ocena:

3
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 RZEŹBA OKRESU MANIERYZMU - strona 1

Fragment notatki:

RZEŹBA OKRESU MANIERYZMU Rzeźba podlegała analogicznym zabiegom stylistycznym jak malarstwo. Podobnie jak w architekturze, wczesne przejawy manieryzmu dostrzec można w rzeźbach  Michała Anioła , przede wszystkim w gwałtownie skręconych figurach Nocy i Dnia z grobowca Guliana de Medici we  Florencji . Figura serpentinata  - w sztukach plastycznych układ postaci charakteryzujący się silnym, czasem wręcz nienaturalnym, skręceniem ciała, mający na celu nadanie jej lekkości i dynamiki. Taka forma upowszechniła się w  manieryzmie  włoskim. Do przykładowych dzieł wykorzystujących  taki schemat należą rzeźby  Jeana de Boulogne (Giambologni)  (m.in. Porwanie Sabinki,  Samson  i Filistyn, Alegoria architektury). Spiralny układ ciała swoją genezą sięga antyku, głównie  sztuki starożytnej Grecji  (np.  Dyskobol  dłuta  Myrona ), był również chętnie stosowany w  baroku  (np. Dawid  Gianlorenza Berniniego ). Benvenuto Cellini (1500-71)
Włoch, rzeźbiarz, złotnik, płatn/erz, pisarz (spisał swoją biografię), medalier florencki, manierysta, wiele podróżował, od 1538 w służbie króla Franciszka I w Paryżu,  - złota solniczk a 1540-1543 dla Franciszka I - arcydzieło sztuki jubilerskiej, obecnie w  Kunsthistorisches Museum w Wiedniu ; ozdobiona figurą  Neptuna  i personifikacją Ziemi oraz  alegoriami czterech pór roku - Nimfa z Fontainebleau 1543 Luwr - płaskorzeźba do zamku w Fontainebleau - Perseusz z głową Meduzy w Loggi dei Lanzi we Florencji 1557
Giovanni da Bologna zw. Giambologna (1529-1608)
rzeźbiarz  manierysta  florencki, pochodzenia flamandzkiego, od 1561 przebywał we Florencji w służbie  Medyceuszy , kształtował swoje rzeźby korzystając ze schematu  figura serpentinata ,  przez  co sprawiają wrażenie nie podlegających prawu ciążenia, podejmował tematy historyczne i alegoryczne, w dynamicznych rzeźbach poszukiwał nowych, niezwykłych rozwiązań kompozycyjnych, w których widać tendencje do niepokojenia widza. - figura Neptuna bolońskiej studni 1563-67
- posąg Oceanu z personifikacjami Nilu, Eufratu i Gangesu w Giardino Boboli 1576
- Porwanie Sabinek w Loggi de'Lanzi 1581-83 - wykorzystując schemat ruchu spiralnego, artysta w sposób niezwykle kunsztowny, złączył trzy postacie w taki sposób, że żaden widok rzeźby nie zaspokaja w pełni ciekawości oglądającego, każdy punkt widzenia ukazuje tylko jakąś część przedstawionych figur, zmuszając widza do obejścia rzeźby, do ruchu
- grupa Herkulesa walczącego z centaurem w Loggi de'Lanzi
- brązowy Merkury biegnący 1564-1580 w Bargello - przedstawia boga unoszącego się wyłącznie tchnieniem wiatru - Zwycięstwo Cnoty nad Występkiem
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz