RZEŹBA OKRESU MANIERYZMU Rzeźba podlegała analogicznym zabiegom stylistycznym jak malarstwo. Podobnie jak w architekturze, wczesne przejawy manieryzmu dostrzec można w rzeźbach Michała Anioła , przede wszystkim w gwałtownie skręconych figurach Nocy i Dnia z grobowca Guliana de Medici we Florencji . Figura serpentinata - w sztukach plastycznych układ postaci charakteryzujący się silnym, czasem wręcz nienaturalnym, skręceniem ciała, mający na celu nadanie jej lekkości i dynamiki. Taka forma upowszechniła się w manieryzmie włoskim. Do przykładowych dzieł wykorzystujących taki schemat należą rzeźby Jeana de Boulogne (Giambologni) (m.in. Porwanie Sabinki, Samson i Filistyn, Alegoria architektury). Spiralny układ ciała swoją genezą sięga antyku, głównie sztuki starożytnej Grecji (np. Dyskobol dłuta Myrona ), był również chętnie stosowany w baroku (np. Dawid Gianlorenza Berniniego ). Benvenuto Cellini (1500-71)
Włoch, rzeźbiarz, złotnik, płatn/erz, pisarz (spisał swoją biografię), medalier florencki, manierysta, wiele podróżował, od 1538 w służbie króla Franciszka I w Paryżu, - złota solniczk a 1540-1543 dla Franciszka I - arcydzieło sztuki jubilerskiej, obecnie w Kunsthistorisches Museum w Wiedniu ; ozdobiona figurą Neptuna i personifikacją Ziemi oraz alegoriami czterech pór roku - Nimfa z Fontainebleau 1543 Luwr - płaskorzeźba do zamku w Fontainebleau - Perseusz z głową Meduzy w Loggi dei Lanzi we Florencji 1557
Giovanni da Bologna zw. Giambologna (1529-1608)
rzeźbiarz manierysta florencki, pochodzenia flamandzkiego, od 1561 przebywał we Florencji w służbie Medyceuszy , kształtował swoje rzeźby korzystając ze schematu figura serpentinata , przez co sprawiają wrażenie nie podlegających prawu ciążenia, podejmował tematy historyczne i alegoryczne, w dynamicznych rzeźbach poszukiwał nowych, niezwykłych rozwiązań kompozycyjnych, w których widać tendencje do niepokojenia widza. - figura Neptuna bolońskiej studni 1563-67
- posąg Oceanu z personifikacjami Nilu, Eufratu i Gangesu w Giardino Boboli 1576
- Porwanie Sabinek w Loggi de'Lanzi 1581-83 - wykorzystując schemat ruchu spiralnego, artysta w sposób niezwykle kunsztowny, złączył trzy postacie w taki sposób, że żaden widok rzeźby nie zaspokaja w pełni ciekawości oglądającego, każdy punkt widzenia ukazuje tylko jakąś część przedstawionych figur, zmuszając widza do obejścia rzeźby, do ruchu
- grupa Herkulesa walczącego z centaurem w Loggi de'Lanzi
- brązowy Merkury biegnący 1564-1580 w Bargello - przedstawia boga unoszącego się wyłącznie tchnieniem wiatru - Zwycięstwo Cnoty nad Występkiem
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)