Dawniej punkt ciężkości skoncentrowany był na właściwym zorganizowaniu procesów wytwórczych
Orientacja produkcyjna - pierwsza orientacja w procesie rozwojowym (przy nadwyżce popytu nad podażą). Był to rys charakterystyczny dla gospodarki centralnej (w Polsce do ok. 89roku). W firmach kapitalistycznych ta orientacja trwała do wielkiego kryzysu, czyli do lat 30-tych. Wraz z rozwojem przemysłu, na rynku zaczęła się pojawiać coraz większa liczba produktów. Podaż i popyt zaczął się równoważyć. Aż do chwili, kiedy podaż zaczęła przewyższać popyt zaczęły się pojawiać problemy ze zbytem. To spowodowało powstanie orientacji sprzedażowej (w gospodarce kapitalistycznej do lat 50-tych). Zaczęło to rozwijać w 2 kierunkach:
rozwój form sprzedaży
rozszerzenie się agresywnej reklamy
Zatem ogólnie ujmując, istotą orientacji sprzedażowej jest doprowadzenie do takiej sytuacji, kiedy klient zechciał kupić to co wyprodukujemy. Klient ma możliwość swobodnego wyboru zakupu produktu. Dochodzi się do pytania: dlaczego klient dokonuje zakupu? (dlatego, aby zaspokoić swoje potrzeby). Jeżeli przedsiębiorstwo wie jaką potrzebę zaspokajają jego produkty jest ono w stanie odpowiedzieć na potrzebę tego klienta i ją zaspokoić.
Prowadzenie działalności gospodarczej ma na celu przyniesienie właścicielom dywidendy. przedsiębiorstwo nie może produkować idealnego produktu zaspokajającego wszystkie potrzeby. Taki produkt się nie sprzeda, jeżeli klient dojdzie do wniosku, że produkt nie odpowiada jednak na jego potrzebę.
Orientacja marketingowa (na klienta) poznanie klienta jest najważniejszą sprawą; początkiem do reszty.
Produkt w sensie marketingu - wszystko to, co służy zaspokojeniu potrzeb klienta i za który jest on w stanie zapłacić.
(zalicza się tutaj także usługi, które zwiększają obecnie swój udział w gospodarce)
obszary:
dokładne poznanie klienta
ukształtowanie produktu, który w najlepszy sposób odpowie na jego potrzeby
zaoferowanie produktu po cenie jaką klient jest w stanie zaakceptować
dostarczenie produktu klientowi w odpowiednim miejscu i czasie
skomunikowanie się z klientem - przekazanie takich informacji które spowodują, że klient dokona zakupu
Rynki ze względu na funkcje:
rynek konsumentów - składa się z jednostek lub grup. Cecha charakterystyczną jest bogactwo potrzeb jakimi klienci kierują się dokonując zakupów
rynek producentów - nabywcami są firmy które dokonują zakupów w celu dalszego przetworzenia (można precyzyjnie określić czym nabywcy będą się kierować przy zakupie)
rynek odsprzedaży (handlowców) - tych którzy kupują i w procesie odsprzedaży dokonywać maksymalizacji zysków (bądź np. poszerzania oferty sprzedaży)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)