Rynek i jego struktura - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 651
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rynek i jego struktura - wykład - strona 1 Rynek i jego struktura - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Rynek Najprostsza definicja ekonomiczna: rynek składa się z kupujących i sprzedających dobro lub usługę
Prawo popytu i prawo podaży Równowaga (niewidzialna ręka rynku) Definicja marketingowa: rynek to zbiór wszystkich realnych i potencjalnych klientów oferty rynkowej Pojęcie rynku docelowego
Struktura organizacyjna rynku Koncentracja - liczba i względna wielkość nabywców i/lub sprzedawców na określonym rynku Zróżnicowanie produktu - rzeczywiste lub wyobrażone zróżnicowanie produktów lub usług oferowanych przez poszczególne firmy Bariery wejścia - prawne lub ekonomiczne warunki, które muszą być spełnione, aby nowe podmioty mogły podjąć działalność na danym rynku (Kowalski & Jung, 2006, s. 25) Koszty struktury - koszty, które określają przede wszystkim relacje, jakie zachodzą między kosztami stałymi produkcji a kosztami całkowitymi, przy czym zazwyczaj wysokie koszty stałe dają swoistą przewagę wielkim producentom ze względu na korzyści skali Integracja pionowa rynku - stopień, w jakim poszczególni uczestnicy rynku mogą go kontrolować, np. poprzez stosunki własnościowe (Kowalski & Jung, 2006, s. 25) Struktura rynku Konkurencja doskonała Produkty są homogeniczne (identyczne)
Firmy nie mają wpływu na cenę Firmy i konsumenci dysponują doskonałą informacją Nie istnieją bariery wejścia (i wyjścia) z rynku Konkurencja monopolistyczna (niedoskonała)
Funkcjonuje wielu producentów, którzy są w stanie w całości lub częściowo różnicować swoje oferty Producenci koncentrują się na tych segmentach rynku, w których mogą spełnić potrzeby klienta lepiej od innych Producenci różnicują postrzeganie swoich ofert dzięki promocji Oligopol
Niewielka liczba (zazwyczaj) dużych firm wytwarzających zarówno produkty bardzo zróżnicowane, jak i standardowe. Czysty oligopol składa się z kilku firm wytwarzających w zasadzie te same dobra (np. benzynę). Takim firmom trudno jest podnieść ceny ponad poziom rynkowy (choć ceny są wyższe niż w przypadku konkurencji doskonałej) Oligopol zróżnicowany to kilka firm wytwarzających produkty częściowo zróżnicowane (np. samochody) pod względem jakości, cech, ceny Monopol 5 źródeł monopolu Wyłączna kontrola nad ważnymi nakładami (np. źródło wody mineralnej) Korzyści skali (np. monopol naturalny) Patenty i prawa autorskie (np. kontrolowanie utworu „Happy birthday” przez firmę Warner) Ekonomia zależności (np. MS Windows)

(…)

…) Działania antymonopolowe:
Niewidzialna ręka rynku Zawodność rynku (m.in. istnienie monopoli) Jedną z funkcji państwa jest dbanie o istnienie konkurencji: wprowadzanie regulacji utrudniających koncentrację firm oraz działania takich urzędów jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Urząd Komunikacji Elektronicznej

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz