Rynek - ekonomia menedzerska

Nasza ocena:

5
Pobrań: 273
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rynek - ekonomia menedzerska - strona 1

Fragment notatki:


Market failure – moment, w którym rynek źle działa.    Rynek to swobodna gra sił popytu i podaży. Rynek nie rozwiązuje problemu biedy, bezpieczeństwa zbiorowego i  indywidualnego itp.    To,  co  jest  regulowane,  w  dużej  mierze  dotyczy  dóbr  publicznych.  Dobra  publiczne  mają  zaspokajać  interes  publiczny i są w całości lub częściowo dostarczane przez państwo.    Regulacja  to  proces  polegający  na  wykorzystaniu  w  określonych  sferach  życia  instrumentów  państwa  w  imię  idei  dobra  wspólnego.  Zadaniem  regulacji  jest  zachęcanie  do  określonych  zachowań.  Punktem  wyjścia  w  procesie regulacji jest rozumienie dobra wspólnego, ogólnego i dążenie do jego realizacji, wykorzystania.    Przechwycenie regulacji oznacza, że regulator stanie się „zakładnikiem” podmiotów, które reguluje.    Pięć struktur rynku:    rynki kontestowane (sporne)    konkurencja doskonała    konkurencja monopolistyczna    monopol    oligopol    Wybory przedsiębiorstwa z perspektywy mikroekonomii:  1.  Jaki jest optymalny poziom produkcji?  2.  Czy warto produkować w okresie długim?  3.  Czy warto produkować w okresie krótkim? (gdy nie warto w długim)  4.  Jak z najmniejszym bólem przestać produkować? (gdy produkcja w ogóle się nie opłaca)    Analiza ekonomiczna przedsiębiorcy polega na określeniu przede wszystkim optimum produkcji i odpowiedzi na  pytanie, czy warto produkować w okresie długim.    W oligopolu trzeba uwzględniać teorię gier.    Analizę rynków powinniśmy zaczynać od konkurencji doskonałej.    Założenia konkurencji doskonałej:    na rynku jest wiele podmiotów (min. 20)    nie ma barier wejścia    na rynku występuje produkt homogeniczny (jednorodny)    dokonujący wyborów posiadają prawie pełną informację o produkcie    Firma, która wkracza na rynek, jest biorcą cen z rynku (price taker).    Krzywa  popytu  dla  pojedynczego  przedsiębiorstwa  działającego  w  konkurencji  doskonałej  jest  doskonale  elastyczna.  Istnieją  narzędzia,  stymulatory  do  tego,  aby  oszczędzać  koszty.  Nie  ma  możliwości  akumulacji  (łączenia) zysków.    Na rynku doskonałej konkurencji nadwyżka konsumenta zostaje u konsumentów.  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz