To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Charakterystyka rozwoju sieci transportowej. Przystąpienie do UE nakłoniło do modernizowania sieci transportowej. EKMT (Europejska Konferencja Ministrow Transportu) „należą” do niej ministrowie transportu, Minister Stanu USA. Spotykają się co jakiś czas; w 1991 w Polsce określone zostały EKMT. 1.OECD (Paryż) 2.EC 3. EKG ONZ (Spotkanie 1.,2.,3. w Pradze doprowadziło do 1.Konferencja Kreteńska 1994 r.) Ustalono 9 korytarzy transportowych międzynarodowych. Korytarz transportowy – ukł. Sieci przebiegu w rejonach międzynar., ktory łączy co najmniej 2 systemy transportowe. 2. Helsinki 1997 r. 3.Bruksela grudzień 1997 r. – zamknęła proces tworzenia paneuropejskich korytarzy transportowych. TINA – grupa krajow kandydujących do UE. UE (15) podjęła działania TEN-T. Specjalny komitet powołany w Wiedniu miał za zadanie rozplanowanie sieci transport dla TINA. Zaliczono pewne składniki sieci o dużym międzynar. Znaczeniu oraz korytarze paneuropejskie. Drugim zadaniem było określenie potrzeb finansowych, efektem pracy był protokoł w 199? (nie ma ost. Cyfry :/) r. Do ukł sieci zaliczono: *18690 km sieci drogowej, *21tys km linii kolejowych, *4100 km sieci drog wodnych środlądowych, *40 portow lotniczych, *20 portow morskich, *58 portow rzecznych, *86 terminali transp kombinowanego. Łączny koszt to 92 mld € bez określ zakończenia tego projektu. Sieć TINA w Polsce – do ukł. Sieci zaliczono: *5500 km sieci kolejowej, *4700 km sieci drogowej, *1200 km drog środlądowych wodnych, *8portow lotniczych, *16portow rzecznych, *4 porty morskie, *19 terminali transp kombonowanego. Przypisano środki pieniężne rowne 33 mld €. 1,5% (PHARE) PKB dla TINA (ISPA) (do 2006 rozliczono) (PHARE i ISPA – dwa instrumenty wspierające) CE FS, FS EFRR Inne środki: *pożyczki, kredyty MIF EBI, EFI (Europ Fundusz Inwest) EBOR (Europ Bank Odbudowy i Rozwoju – w niewielkim zakresie), BŚ (Bank Światowy) *środki budżetowe kraju (ppp – publiczne prawo prywaty; W. Brytania, Portugalia, Hiszpania) UE (15) TEN-T W 1994 kraje te podjęły inicjatywę budowy drogi transportowej TEN-T o znaczeniu transeuropejskim. W wyniku tych działań w 1996 r zapadła Dec 1692/96-14 Rozpoczęto budowę TEN-T. UE dofinansowuje nie więcej niż 10%. Dec 1346/2001r dołączono ok. 30 portow morskich i portow rzecznych Dec 884/2004r (kwiecień) kolejna lista, ktora mieści niezrealizowane projekty TEN-T. Teraz liczy 29 projektow a w tym autostrady morskie. Z chwilą akcesji kr objętych TEN-T. TERFN – specjalna sieć kolejowa przewozow towarowych.
(…)
…)koszty budowy infrastr śr publicznych 3)koszty pośrednie – zewn (external costs) towarzyszy
wszystkim rodzajom działalności nie są to koszty, ktore obciążają producentow, tylko
społeczeństwo, są skutkiem:
a)generowanie efektow zewn, zaliczamy koszty obciążenia b)zewn efekty: hałas, wibracja c)zw z
utraconym czasem, są generowane przez zatłoczenie istn system d)koszty wypadkow: uszkodzeń
towarow, urazow…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)