Rozwój osobowości-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 644
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozwój osobowości-opracowanie - strona 1 Rozwój osobowości-opracowanie - strona 2 Rozwój osobowości-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Rozwój osobowości- teoria poznawcza self.
Poznawcza teoria self
Wprowadzenie kategorii self do rozważań psychologicznych ma sens zwłaszcza wtedy, gdy staramy się wniknąć w to, jak jednostka spostrzega i rozumie samą sie­bie oraz jak z własnego punktu widzenia konstruuje obraz świata i swoich relacji z ludźmi.
Współczesna teoria self, w wersji poznawczej i fenomenologicznej, czerpie inspiracje z przemyśleń W. Jamesa (1890), którego klasyczne rozróżnienie na „Ja"-jako-poznające i „Ja"-empiryczne pozwoliło na inter­pretację osobowości z perspektywy Ja intencjonalnego (podmiotowego) i Ja przed­miotowego. Napięcie istniejące między „Ja" intencjonalnym a „Ja" przedmiotowym umożliwia autorefleksję, dzięki której podmiot tworzy koncepcję siebie.
Z rozwojowego punktu widzenia decydujące znaczenie ma zdolność różnicowa­nia siebie i innych oraz zdolność do autorefleksji. Obserwacja 3-miesięcznego niemowlęcia świadczy o tym, że odróżnia ono gryzienie siebie od gryzienia innej osoby czy różnych przedmiotów, podobnie jak różnicuje ruch wykonywany przez siebie i kogoś innego . Ale okazuje się również, że już w pierwszych dniach po uro­dzeniu dziecko reaguje inaczej na płacz drugiego dziecka i płacz własny, jakby posia­dało zdolność różnicowania tych dźwięków .
A kiedy dochodzi do rozwoju samoświadomości?
Dziecko w wieku między 15. a 18. miesiącem życia odróżnia siebie w lustrze, rozpoznaje siebie na filmie, a bezpośrednio monitorowane kamerą wideo wykonuje rozmaite ruchy, obserwując je na ekranie, dzieci 12-miesięczne nie przejawiały takich zachowań Innymi faktami, które pozwalają związać zaczątki samoświadomości z okresem 15.-18. miesiąca życia jest mowa, w której pojawia się mówienie o sobie oraz emocjonalno-uczuciowe reakcje wstydu i dumy. Dziecko zachowuje się w sposób świadczący o tym, że wie, iż cze­goś powinno się wstydzić, stara się coś ukryć, albo odwrotnie - czymś się chwali, pokazuje to otoczeniu Do pełnego rozwoju świadomości refleksyjnej dochodzi jednak dopiero po osiągnięciu poziomu myślenia abstrakcyjnego, które umożliwia sformułowanie koncepcji siebie w kategoriach cech ogólnych.
W dzieciństwie koncepcja siebie powstaje na podstawie interakcji z innymi ludź­mi. U małego dziecka tworzy się tzw. Ja odzwierciedlone, to jest koncepcja siebie zawierająca treści przejęte od osób znaczących na mocy takiej samej relacji, jaka łączy je np. z matką, niezależnie od tego, w jakim stopniu są one prawdziwe. Wiele z tych treści nie podlega refleksji w późniejszych okresach rozwojowych, stąd duża trwałość niektórych przekonań o sobie . Na skutek opinii rodziców osoba przeciętnie zdolna może uważać siebie za niedocenianego geniusza, a piękna dziewczyna za brzydkie kaczątko

(…)

… niewielka rozbieżność wskazu­je na samoakceptację Ja możliwe to zorientowana ku przyszłości koncepcja samego siebie, wyobrażenie siebie w nowej roli, czy sytuacji, która ma, lub może. nastąpić. Wśród „Ja" możliwych są Ja pożądane i Ja niepożądane. Dziecko ocze­kujące urodzin może mieć wyobrażenie siebie jako posiadacza roweru górskiego lub lalki Barbie. Chłopak złapany na handlu narkotykami już widzi…
… potrzebuje pozytywnych informacji o sobie dla podtrzymania samooceny, a jedno­cześnie poszukuje informacji negatywnych dla potwierdzenia samowiedzy. Stosow­nie do tego, czy dąży do umacniania siebie, czy do spójności „Ja", poszukuje np. informacji o własnych zaletach albo ograniczeniach, a jako partnera wybiera pochlebcę albo krytyka. Badania eksperymentalne wykazują, że w sytuacji konflik­tu motywów ludzie…
… odnoszących się do „Ja", np. dobry-zły, zdolny-niezdolny, pracowity-leniwy. Na bazie doświadczeń osobistych oraz społecz­nych przekazów powstają schematy poznawcze dotyczące „Ja". W toku rozwoju zwiększa się liczba i zróżnicowanie schematów poznawczych. Hierarchiczna struktura Ja obejmuje wiele różnych, a nawet niekiedy wzajemnie sprzecznych koncepcji siebie (np. „Ja" jako dobra koleżanka…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz